Artişti în vremea pandemiei

Elizabeth ASKREN: “…să facem mai intensă muzica, să o facem mai frumoasă, să o facem cu mai mult devotament”

D.Ş: Liz, sunt zile în care gândurile ţi se îndreaptă spre părinţi, amândoi la New York.

Elizabeth Askren: Da, aşa este. Important este că părinţii-mi sunt bine, fizic şi în spirit, chiar dacă locuiesc în inima New York-ului. Tata are 80 de ani, este la fel de activ, extrem de activ pentru vârsta lui şi asta mă bucură. Mama face zilnic plimbări prin Central Park. Merge la magazinele alimentare în timpul orelor alocate seniorilor. În plus, şi-a găsit şi o ocupaţie pentru aceste timpuri, confecţionează măşti pentru comunitate!

D.Ş: Cât de greu de suportat este izolarea?

Elizabeth Askreen: Este dificilă pentru fiecare dintre noi, indiferent de profesie sau statut social. Ca artist, mamă şi profesor continui să mă ocup de studenţii mei, online desigur, mă refer la studenţii de care mă ocup în cadrul rezidenţei la Academia Naţională de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. În acelaşi timp, am grijă şi de fiica mea de 6 ani, mă îngrijesc de treburile casei şi nu în ultimul rând, de pregătirea concertelor pe care le am pentru sezonului 2020-2021. Caut să-mi onorez contractele. Vă dau şi un alt exemplu. Deja mă ocup de studenţii Academiei Naţionale de Operă de la Paris, cursuri on line pe care le-am început la 6 aprilie. Nu este deloc uşor, dar aceste activităţi trebuie duse mai departe. Şi le ducem împreună având o atitudine pozitivă, ajutându-i pe alţii, cu multă răbdare şi înţelegere.

D.Ş: Ce mai rămâne valabil din contractele artistului în acest an?

Elizabeth Askren: Am avut şi am noroc că o parte din contractele avute s-au amânat. Pe de altă parte, pe măsură ce lucrurile se vor relaxa social, pot să mă ocup de obligaţiile pe care le am în prezent, în special cele cu instituţiile de învăţământ muzical, semestrele 1 şi 2, la ele mă refer. Pe de altă parte, mulţi dintre colegii mei care trăiesc numai din actul artistic, sunt într-o situaţie neplăcută. Cu inima sunt alături de ei.

D.Ş: Mi-aţi vorbit despre semestrele 1 şi 2. Cum arată atunci semestrele 3 şi 4?

Elizabeth Askren: Dacă viaţa îşi reia cursul firesc, toţi ne dorim acest lucru, atunci voi dirija Orchestre des Jeunes de Bourgogne-Franceehe Comte, cu Jean-Francois Verdier ca director artistic. Apoi, voi fi membră în juriul Filarmonicii din Paris, am pe rol premiere la Operele din Kentucky şi Hawaii, după care mă reîntorc ca profesor la Dallas Opera’ s Hart Institute. Am o rezidenţă la ANMGD Cluj-Napoca, dorinţa fiind una singură, de a-mi continua colaborarea pe mai departe.

D.Ş: Ce se întâmplă cu Transylvanian Opera Academy?

Elizabeth Askren: Foarte bună întrebarea. TOA şi-a suspendat programele deocamdată, totul până când pandemia trece. Cu toate acestea îmi menţin vii legăturile cu tinerele talente, încurajându-i, îndemnându-i să-şi continue studiul personal prin ateliere artistice online de studiu a partiturilor, dirijat, respectiv repertoriu vocal. Cel mai important moment este să menţeinem legătura, colaborarea să continue, să avem un moral bun, să-i facem pe oameni să conştientizeze că nu sunt singuri în această perioadă de inceritudine şi izolare. Am să-l citez de Leonard Bernstein, care obişnuia să spună: “Acesta este răspunsul nostru: să facem mai intensă muzica, să o facem mai frumoasă, să o facem cu mai mult devotament decât am făcut-o până în prezent”.

Demostene ŞOFRON

Elizabeth Askren este un nume foarte, foarte bine cunoscut clujenilor şi nu numai lor. Acasă, atât în ​​domeniul simfonic, cât și în cel operatic, a lucrat pentru producții de anvergură colaborând cu instituţii muzicale de prestigiu cum sunt Théâtre du Châtelet, Théâtre des Champs Elysées, Amsterdam’s Concertgebouw…A fost invitată la pupitrul dirijoral al unor orchestre de renume, ajunge să amintesc acum London Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, și mai multe orchestre franceze cum sunt Opéra de Reims, Orchester Symphonique de Bretagne, Orchester de Franche-Comté.

Liz Askren este fondatoarea și directorul artistic al TOA – Transilvanian Opera Academy , program inovativ de dezvoltare profesională și de inserție pe piaţa artistică, care oferă oportunități de mentorat și performanță la nivel internațional pentru talente de excepție tinere în domeniul operei şi nu numai. În Franța, ea a proiectat, condus și performat în proiecte educaționale muzicale premiate naţional. A fost membră în juriile mai multor  concursuri internaționale de muzică, în Franța și România, inclusiv „Tremplin Cheffes d’Orchestre” a Filarmoniei de Paris. Este laureata mai multor premii internaţionale,printre care premiulADAMI (Franța), „Talents chefs d’orchestre”, Salzburg Mozarteum, Fundația Royaumont plus bursa Harriet Hale Woolley. Elizabeth Askren a primit o bursă de conducere de la Festivalul Aldeburgh din Anglia. Candidată finalistă la concursul internațional de dirijare Gustav Mahler la Bamberg, Germania, a fost invitată de Lorin Maazel în calitate de dirijor asistent, pentru sezonul de deschidere al festivalului Castleton din Virginia.

Articole din aceeasi categorie