Artişti în vremea pandemiei

Matei Pop: “Întreaga breaslă muzicală își dorește să revenim cât mai curând la normalitate”

Prima întâlnire cu profesorul dr Matei Pop a avut loc în spaţiile generoase ale Bibliotecii Centrale Universitare “Lucian Blaga”. Au urmat întâlniri care audezvoltat în timp, o frumoasă prietenie, dincolo de graniţele preocupărilor cotidiene. Discuţiile avute de atunci încoace, au vizat şi vizează arta prin toate formele ei de manifestare, de la arta dirijorala la artele spectacolului, artele vizuale, discuţii generatoare de amintiri dintre cele mai plcăute şi trainice.

Nu în ultimul rând, trebuie să menţionez că primele întâlniri le-am avut cu tatăl D-sale, prof univ dr Adrian Pop, din postura de profesor, compozitor, director al Filarmonicii Transilvania, de rector al Academiei Naţionale de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. Vedeţi, câte frumoase şi trainice amintiri se adună în ani!

Demostene Șofron: Cum face față artistul Matei Pop izolării? Ce lipsește cel mai mult?

Matei Pop: Deși contextul situației COVID-19 este unul nefast, mie personal mi-a prins bine această izolare, întrucât sunt cel puțin trei ani de când nu am mai avut răgazul unor săptămâni de repaos atât de necesare regenerării. Desigur mă refer la activitatea concertistică, cea didactică fiind continuată în mediul virtual. Cel mai mult îmi lipsesc călătoriile în diversele centre muzicale ale țării; de la jumătatea lunii martie nu am mai părăsit municipiul Cluj-Napoca.

Demostene Șofron: În viața profesorului Matei Pop a intrat online-ul, ca mod de predare-învățare. Este metoda bună într-o activitate artistică singulară putem spune, dirijatul?

Matei Pop: Dacă ne referim strict la partea practică a dirijatului, atunci mediul virtual este nepotrivit activităților de predare-învățate, deoarece aceasta presupune lucrul în timp real cu orchestra și nu se poate face decât într-un spațiu specific (scenă sau fosă). Pe internet au apărut în ultima vreme diverse video-uri realizate cu split-screen, conținând scurte șlagăre orchestrale înregistrate individual acasă de către membrii unor orchestre și sincronizate prin computer. Rezultatul final, oricât de satisfăcător ar fi el din punctul de vedere al audiției, nu reprezintă o dovadă de artă a interpretării și omogenizării muzicale, ci o performanță de inginerie sonoră și mixaj, exact ca și în muzica ușoară. Dacă ne referim însă la partea teoretică a dirijatului, ea se pretează metodelor de predare virtuale. Permiteți-mi să argumentez: în opinia mea dirijatul se bazează pe o imagine sonoră mentală, pe care dirijorul este dator să o insufle orchestrei. Ea mai poartă denumirea de concepție interpretativă. În timpul lecțiilor de dirijat individuale, adică fără orchestră, lucrăm direct cu imaginea sonoră mentală. Gestica dirijorală, care este un element de maximă importanță, dar lipsit de orice temei atâta timp cât nu se așează pe o concepție muzicală validă, o putem șlefui și online, întrucât comunicarea în timp real și la o calitate video deosebit de bună permite acest lucru.

Demostene Șofron: Cum îți simți colegii de la ANMGD în relație cu predatul online?

Matei Pop: Cred că metodele de predare online nu pun probleme cadrelor didactice tinere, întrucât acestea sunt familiarizate cu rețelele de socializare. Probabil pentru cadrele didactice mai vârstnice predarea online este un lucru mai puțin natural și care necesită un efort de acomodare din partea lor.

Demostene Șofron: Se dublează sau nu munca studentului în această situație? Mă refer la viitorii dirijori.

Matei Pop: Studenții s-au adaptat cu ușurință noii situații. Într-adevăr izolarea le-ar fi permis să dedice mai mult timp studiului, mai ales că prin închiderea teraselor și a altor locuri publice s-au mai redus tentațiile activităților recreative. Cu toate acestea s-a făcut simțită o ușoară tendință de scădere a motivației din partea unora dintre studenți, de altfel firească atâta timp cât au fost smulși din mediul lor obișnuit de studiu. Am reușit să contracarez această tendință prin metode de predare online atractive și eficiente.

Demostene Șofron: Ce ne poți spune despre dirijorul Matei Pop? Cum trec 24 de ore? Spre ce își îndreaptă atenția?

Matei Pop: Îmi îndrept atenția asupra studiului diverselor partituri. În mod normal mă axam pe repertoriul pe care îl aveam programat în următoarele săptămâni sau luni, acum însă am libertatea de a jongla cu partiturile studiate, fără o finalitate imediată, ci urmărind un scop mai de perspectivă, și anume îmbogățirea constantă a repertoriului, lucru deosebit de important pentru dirijor.

Demostene Șofron: Și compozitorul?

Matei Pop: Am folosit ultimele săptămâni pentru a îmi cataloga întreaga creație componistică. De asemenea sunt în faza de planificare a unui opus muzical deosebit de captivant, despre care însă deocamdată nu le voi divulga cititorilor prea multe amănunte. Este vorba despre o lucrare muzicală scenică.

Demostene Șofron: Ce a pierdut dirijorul Matei Pop dintre concertele pe care le avea? Ce se mai poate reprograma?

Matei Pop: Am pierdut niște concerte la Filarmonicile din țară. Sper că voi reuși să le reprogramez de comun acord cu instituțiile respective, în dependență de datele disponibile în viitor. Concertul pe care urma să-l dirijez în 18 iunie în cadrul Festivalului Zilele Muzicii Noi din Chișinău, la pupitrul Orchestrei Naționale Teleradio Moldova, a fost deja reprogramat pe 16 octombrie.

Demostene Șofron: Cum vezi, prin prisma știrilor, situația pe care o traversăm?

Matei Pop: Știrile furnizează multă informație brută; pe mine personal nu mă ajută să înțeleg situația pe care o traversăm.

Demostene Șofron: Crezi că sezonul de toamnă va aduce liniște în artele spectacolului muzical?

Matei Pop: Cred că întreaga breaslă muzicală își dorește să revenim cât mai curând la normalitate.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie