Arte Expoziţia absolvenţilor Universităţii de Artă şi Design Cluj-Napoca, 2015

Grafica, ordine, ordine în dezordine

Încep prezentarea expoziţiilor cu Departamentul de grafică – prof. dr. Radu Călin Solovăstru, prof. dr. Daniela Chiorean, conf. dr. Bencze Laszlo, conf. dr. Claudiu Cândea, lector dr. Tudor Jucan, lector dr. Denes Miklos, aist. Drd. Cristian Opriş, asist. dr. Liliana Oltean, asist. dr. Alice Iliescu, prep. Drd. Adina Comşa – din cadrul Facultăţii de arte plastice, departament asupra căruia m-am oprit şi în anii anteriori.

Fără exagerare, şcoala clujeană de grafică propune annual, tineri talentaţi, implicaţi serios şi responsabil în domeniul ale, domeniu pretenţios. Şi cînd spun şi scriu pretenţios am în vedere faptul că Departamentul grafică pregăteşte specialişti în grafica de carte, în grafic – design, afiş, pregăteşte cadre didactice pentru învăţămîntul preuniversitar şi universitar. Se poate afirma că absolvenţii departamentului grafică se bucură de o inserţie bună pe piaţa forţei de muncă. Şi la fel de bine se poate afirma că şi mulţi dintre actualii absolveni ai graficii, licenţă sau master, se vor realiza profesional în diferite firme, de stat sau private.

O trecere în revistă a absolvenţilor şi a lucrărilor lor, înseamnă : Mihaela Gruber (‘Zidul4’; interesantă panoramare a unei perioadei războiului rece, a Zidului Berlinului şi cred că nu greşesc, o galerie de oameni munciţi, apăsaţi, îngrijoraţi), Meda Bălă (‘Solis’; eternul feminin, iubirea), Corina Păcurar (‘120’), Birta Roland (‘High’), Ilyes Reka (‘Landscape’), Alexandru Piper (‘Conturul identităţii’), Nicoleta Dina (‘Press the Button’), Adriana Andres (‘Război cu flori’), Anca Butnaru (‘Wanted’; “proiectul mizează asupra unicităţii identităţii, asupra personalităţii şi comportamentul unor indivizi prin prisma a două domenii diferite”, totul graţie unui număr de cinci personaje din acelaşi mediu, de sexe diferite), Liviu Acasandrei (‘Carnavalul ciudaţilor’), Erdelyi Tunde (‘Contrary Identification’; benzi desenate, poveste cu final trist, bazată pe relaţia fiu – părinte violent, mamă indiferentă), Ioana Abagiu (‘În Ţara Legendelor’; benzi desenate), Denisa Cadar (‘Înconjurul lumii cu Takodah’; carte de colorat), Andreea Huşan (‘Drumul’; benzi desenate), Sorin Ardelean (‘Program grafic destinat promovării turistice a bisericilor gotice din Cluj-Napoca”; bisericile Sf. Mihail, Reformată, Calvaria), Nagy Annamaria (‘Solaris’; benzi desenate), Matei Ţigăreanu (‘Re : Action’), Mălina Coman (‘Mălina’), Luminiţa Nerţan (‘Scrisori către Rege(le) Ciupercă’; benzi desenate), Narcis Doboş (‘Design de personaj’), Teodora Slavu (‘Kit de supravieţuire în UAD. Studentul la grafică’), Feliciana Boldor (‘Litte Mary’; instalaţie; lumea păpuşilor, o lume care nu trebuie uitată, o lume la care ne raportăm de fiecare dată cînd vorbim despre copilărie), Alina Ilisăi (‘Connect’), Nastasia Cosmin (‘De la ordine la dezordine’), Nemeth Attila (‘Vortex’), Ioana Dărăban (‘Life on Kepler 22B’), Ilyes Mariann (‘The Children Inside Us’; copilul din noi, reîntoarcere la anii copilăriei, interpretare originală), Adriana Mureşan (‘In Life, Rejoice’), Bartha Beatrix (‘Scoliosa Neurosa’), Vlad Sorin Rus (‘5693 – SQD’; rar mi-a fost să văd atîta maturitate la un tînăr creator, rar şi nu exagerez deloc; Vlad Rus prezintă într-un proiect unitar, bine gîndit şi mateializat, machete de avioane – Lavochkin – La -5/Rusia, Bistrol Beaufighter/Marea Britanie, Focke Wulf FW – 190/Germania, Macchi C. 200/Italia, IAR 80/România, …, machete ce denotă perfecta stăpînire a desenului artistic şi tehnic deopotrivă), Torok Abigel (‘Somnabul’), Marius Cilică (‘In Cvhampion Select’), Roxana Danci (‘Marfă de lux’), Andra Duca (‘Toxic’), Elena Detcov (‘Constanţa, Tomis’), Oana Mocanu (‘University’ s Diversity’), Octavian Curosu (‘Povestiri gnomice’), Alexandra Larion (‘The Book of Landscape’; proiect legat de protejarea mediului înconjurător), Ilieş Lung (‘Geneza’; instalaţie şocantă, surprinzătoare prin tema propusă; un Adam şi Eva graţie cărora (re)vedem sistemele nervos, muscular, vascular şi osos; originalitate da capo al fine), Postumia Rus (‘Expresii’; faţa femeii la diferite vîrste, atitudini din cele mai diverse, expresivitate în primul rînd), Ionuţ Vancea (‘The Book of Love’), Lia Cucuianu (‘Learn to Swim’), Claudia Ciotlăuş (‘Nimic’), Iolanda Anastasiei (‘Homo Imago’), Adela Giurgiu (‘Griji fundamentale’; izolare, absurd, labirint sînt doar cîteva din cuvintele ce definesc proiectul), Iulia Boşcu (‘Untitled but still in View’). Sper să nu fi omis pe cineva, nu este cu intenţie.

Ca părere personală, pot afirma că în expoziţia absolvenţilor Departamentului grafic sînt nume şi lucrări care merită toată atenţia şi sînt ferm convins că mulţi dintre absolvenţi vor avea parte de o integrare rapidă pe piaţa muncii. Mai ales că stăpînesc bine tehnicile graficii, include aici şi grafica digitală, cu deschideri spre grafica publicitară, spre retuşul fotografic, instalaţie de presă.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie