Arc peste Carpaţi: „Împreună facem România frumoasă” (I)

Tinerii reuniţi în Asociația Raw Nature Experience sunt în fiecare zi la înălţime: întâi prin parcursul montan pe care îşi propun, calendaristic, să îl străbată alergând tenace, pe culmi de munte deseori primejdioase, sub cer senin, pe timp de ploaie, în rafale de vânt, la răsărit ori la apus de soare. Sunt trasee lungi, kilometrice, la mare altitudine, în care voința de a fi un maratonist într-o încercare cu sine însuși primește, compensator, o ocrotire divină.

Partea esențială a acțiunilor organizate de acești tineri minunați vizează, însă, o latură civică, morală, educativă. Omul care e inimă în inima naturii asumă şi responsabilitatea de a o ocroti şi păstra intactă, luând atitudine față de defrișări nelegiuite de păduri, urmate de degradări masive ale solului, față de insalubre și dezolante zone poluate, care amenință, cu fiecare zi mai mult, existența Terrei. Deviza tinerilor Asociației este „ÎMPREUNĂ FACEM ROMÂNIA FRUMOASĂ”. România cu păduri ciopârţite pe arii tot mai extinse, România cu mormane de gunoaie aruncate oriunde, anarhic, România cu insolenţele ori grosolăniile primitive ale celor vinovați de tăierile pădurilor virgine, incluse în arii protejate, ei bine, o astfel de Românie nu e deloc frumoasă, dimpotrivă, distrugerile sistematice o urâţesc de la un an la altul, fără ca factorii responsabili să ia, prompt, măsurile obligatorii. În opinia membrilor Asociaţiei Raw Nature Experience este nevoie ca fiecare român să se implice în apărarea naturii, a pădurilor şi râurilor curate de munte, care ne asigură, întâi de toate, sănătatea. Desigur, este nevoie ca Asociaţia tinerilor – care trage un serios semnal de alarmă privitor la degradarea accelerată a mediului înconjurător prin intervențiile brutale ale omului – să fie sprijinită în proiectele sale absolut necesare pentru formarea unor deprinderi atitudinale în rândul copiilor şi tuturor celor care îşi doresc o ţară a sănătăţii, pentru ei și urmașii lor.

Andrei Sovereşan este celebru prin proiectul unic de a parcurge, singur, alergând, Arcul Carpatic, adică 1300 de kilometri (60-70 de kilometri pe zi) la mare altitudine, de la Sighetu-Marmaţiei până la Orșova, la Dunăre, în 24 de zile. O companie IT l-a ajutat cu localizarea prin GPS în timp real, o mare parte din traseu fiindu-i necunoscută tânărului maratonist clujean. ”Am admirat zone de un pitoresc fără egal, sălbatice. Am fost surprins de masivele defrișări pe care le-am văzut în Carpați”, spune Andrei Sovereşan. El a participat la faimosul Maraton Ultra Trail du Mont Blanc, a parcurs sute şi sute de kilometri în Munții Alpi din Franța, Elveția şi Italia și a fost, de asemenea, prezent la startul Dalmacija Ultra Trail (Croația) dar şi în multe alte curse spectaculoase. Aleargă zilnic cel puţin zece kilometri. „Am crezut că mor”, spunea Andrei după primul său semi-maraton, de 21 de kilometri, la care s-a clasat pe poziţia a XIII-a.

Orginar din Cugir, Alba, Andrei Sovereşan este absolvent al Facultăţii de Geografie a Universităţii „Babeş-Bolyai” şi a terminat masteratul în domeniul Planificării şi Dezvoltării Regionale. S-a stabilit la Cluj-Napoca.

Antoniu Ciprian Rădoni este un IT-ist mai mult decât talentat, cu rezultate meritorii în palmaresul său profesional. Și maratonist montan și schior. Pe zăpadă, și-a pus la încercare rezistența, alături de soția sa, Ionela, pe pârtia de la Grenoble, loc renumit al Jocurilor Olimpice de iarnă din 1968. S-a născut la Hațeg, părinții săi fiind un model demn de urmat prin corectitudine, hărnicie, onestitate și bun simț remarcabil. Antoniu face cros de mic copil, și spune, cu fin umor, că ”l-au împins mereu dacii de la spate să nu abandoneze niciodată vreo cursă dificilă din viață”. Este tatăl unui băiețel voinic, precum Prâslea din basm, care, la doar doi ani, nu s-a lăsat până nu a atins linia de sosire la o competiție montană pentru prichindei.

Cei doi maratoniști și activiști în protecția mediului au acceptat să ofere cotidianului ”Făclia” detalii semnificative despre profilul Asociației Raw Nature Experience, cu sediul în orașul Cugir, Alba, și despre pasiunea lor pentru zonele montane ale țării.

Reporter Făclia: Cum a început acest proiect excepțional, prin care forţa benefică a omului se îngemănează cu măreția naturii, a crestelor muntoase?

Andrei Sovereşan: Am început să alerg din întâmplare, acum șase ani, eram student. Un coleg de cămin m-a convins să participăm împreună la o cursă sportivă de alergare. Nu eram pregătit atunci. Urcam des pe munte, dar nu pentru a alerga. M-am antrenat treptat, pe trasee mai scurte, de trei-patru kilometri. Ulterior a venit şi motivația pentru distanțe mari şi am început să particip la curse organizate în ţară, ca să văd cât mai multe peisaje, în timp scurt. Am luat parte la Semi-maratonul Montan Apuseni, în apropiere de Cluj, traseu de 21 de kilometri, parcurs de mine în două ore şi 12 minute. Mi s-a părut fantastic, deşi a fost greu. Dar episodul m-a motivat să mă antrenez în continuare. După trei luni, m-am înscris la un concurs tot pe un traseu de 21 de kilometri şi am ocupat locul al treilea. E un sport relativ nou în România, se practică de 14 ani, în prezent sunt în jur de 3.000 de alegători montani. Sunt mulţi tineri care descoperă plăcerea alergatului pe munte, sunt pasionaţi de natură. Toate concursurile sunt omologate. Din 2018, maratonul montan e ramură sportivă în cadrul Federaţiei Române de Atletism. A rămas pentru mine ca model un domn de peste 60 de ani din Turda, cu proteză la picior, care face crosuri montane, dar și un senior de 82 de ani din Arad. Cei mai buni alergători sunt cu vârste între 30 și 40 de ani. Eu sunt ceva mai tânăr…

Reporter Făclia: Maratonistul montan face vara concurență schiorului din timpul iernii…

Antoniu Ciprian Rădoni: Schiatul este chiar o pasiune în cazul nostru. La Grenoble a fost totul admirabil, de la priveliștea Alpilor, cu stâncile abrupte și drumurile montane extraordinare, la coborârile noastre în viteză, pe pârtie. Tocmai se depusese zăpadă proaspătă spre Grenoble și drumurile erau aproape să se închidă, prin urmare am ajuns în ultimul moment. Iar pasiunea pentru maraton s-a format de prin 2014-2015, la Cluj-Napoca. În copilărie, alergam în parcul din spatele blocului unde am crescut. La Cluj am primit inspirație prin intermediul unei cărți primite cadou și pe care am citit-o pe nerăsuflate – „Născuți pentru a alerga” de Christopher McDougall – lucru ce m-a motivat să revin la pasiunea copilăriei, alergarea. Am început modest, prin 3-4 ture de stadion în Parcul ”Iuliu Hațieganu”. Treptat, am ajuns să alerg pe arterele orașului, prin alte parcuri. Erau antrenamente ușoare, de relaxare. Așa am ajuns să trec de la trei ture de stadion spre zece kilometri. Așa am dobândit încrederea să particip la competiții locale, organizate în oraș. L-am cunoscut pe Andrei în 2015, la Crosul Companiilor, și acest moment a fost unul remarcabil în viața mea, ca sportiv. Andrei a luat inițiativa să coaguleze în jurul său un grup de acțiune. Participasem la competiție ca o echipă de patru persoane și am obținut un rezultat remarcabil pentru noi, având practic trei începători.

Andrei Sovereşan: În 2016, la final de an preconizam să particip la un concurs în Croația, organizat pe distanța de 170 de kilometri. Numai printr-o aventură, ajutat de Antoniu, am ajuns cu o zi înainte de start, după ce am condus, la volan, 1300 de kilometri. După 100 de kilometri de traseu am abandonat. A fost primul meu abandon la un concurs și am fost foarte dezamăgit. Ca să trec de acest disconfort, ne-a venit ideea, mie și prietenei mele, să alerg pe munte. Știam că Munții Carpați Orientali nu au marcaje pe trasee. Apoi mi-am zis că dacă tot fac Orientalii, să fac și Meridionalii și apoi toată creasta Carpaților. În 2017, pe 1 iulie, am plecat din Sighet. Am parcurs în mare parte singur traseul fiind însoțit pe anumite porțiuni de prieteni și suporteri care doreau să alerge alături de mine în această temerară ințiativa. Din cauza furtunii, nu am putut urca pe Parâng și pe Retezat, am alergat pe văile de la poalele celor doi coloși de piatră, fapt care m-a ajutat, totuși, să ajung la Orșova cu o zi mai devreme decât planificasem. Ideea constituirii Asociației a venit în urma majorelor neajunsuri constatate în parcurgerea acestui traseu de 1300 de kilometri. Am decis să devenim activi, să luăm atitudine față de defrișările din Carpați, să inițiem un program educațional pentru copii, menit să îi învețe să nu repete greșelile acelor adulți de azi care fac ce vor ei cu pădurile munților noștri. O responsabilizare este mai mult decât necesară.

Acțiuni practice ale Asociației Raw Nature Experience

Campanie de marcare si ecologizare a traseelor turistice din Munții Șureanu: remarcarea traseelor 8 și 9.
Este vorba de 44 kilometri de traseu turistic puternic deteriorat (marcaj: triunghi/punct roșu), pentru remarcarea căruia au fost făcute, prin platforma Galantom, Comunitatea Oamenilor de Bine, un număr de 51 de donații, însumând 4.179 de lei. Traseul nr. 8: Cabana Prislop – Vf. Plăvaia – Vf. Tomnatecul – Prihodiște – Cugir și a fost primul marcat și ecologizat în cadrul acțiunii de voluntariat ce a avut loc la sfârșitul lunii august. Traseul nr. 9, de 29 de kilometri: Șaua Șinca – Vf. Bătrâna – Nisipiște – Groși – Moliviș – Bocșitura – Bucuru – Cugir

CugiRace 2019: Competitie de alergare montană desfășurată la Cugir, în data de 14 Seprembrie 2019. Concursul a constat din patru probe – Cursa copiilor, Cros (10 km), Semi-Maraton (21km) și

Ultra-maraton (55 km) primul de acest fel din Munții Șureanu.

Campanie promoțională de Crăciun: ”Anul acesta, în prag de Sărbători ne-am propus să fim Spiridușii Moșului și să-l ajutăm la împachetat cadouri frumoase pentru oameni minunați, așa ca voi. Precum știți, nouă Spiridușilor ne place mișcarea, aerul curat, natura și o clipă n-am sta în loc. Așa că toată ziua am pregătit, împachetat și îndesat cu spor în desaga Moșului cadouri pentru CugiRace 2020. Peisaje minunate, oameni frumoși, trasee pentru toate vârstele și atmosfera caldă, familială așteaptă să vă bucure din nou și sâmbătă 29 August 2020.Fiți Spiritul Crăciunului și oferiți bucurii celor dragi. Cu doar 70 lei, puteți achizitiona un cupon ce oferă înscrierea la oricare din probele de Cros, Semimaraton sau Ultra-maraton ale Cugirace 2020. Ofertă de achizitie este valabilă până la data de 23.12.2019 ora 23:59:59, pe site-ul Asociației din Cugir www.arcpestecarpati.ro/cugirace. Detalii despre acțiunile tinerilor Asociației Raw Nature Experience – și într-o viitoare ediție a cotidianului ”Făclia”.