„Zborul Unirii” în imagini la Aeroportul Internaţional „Avram Iancu”

Clujenii au posibilitatea de a vizita pe parcursul acestui an o inedită expoziţie de fotografii şi machete de aeronave, organizată în incinta Aeroportului Internaţional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca. Expoziţia are ca temă “Aviaţia militară în Războiul de reîntregire al României” şi a fost vernisată, ieri, în prezenţa unor personalităţi din domeniul aviaţiei, precum şi reprezentanţi ai Armatei.

Expoziţia, organizată de Asociaţia Română pentru Propaganda şi Istoria Aviaţiei (ARPIA), reuneşte peste 200 de imagini inedite cu armata şi aviaţia română din Primul Război Mondial, cu misiunea militară franceză condusă de generalul Henri Mathias Berthelot precum şi cu acţiunile de apărare a Marii Uniri în Basarabia şi Ungaria. Totodată, sunt prezentate şi 16 machete de aeronave de epocă. Vernisajul expoziţiei a avut loc în contextul Zilei Internaţionale a Aviaţiei Civile, dar şi a sărbătoririi Centenarului Marii Uniri.

„Peste 80 la sută din imaginile prezentate în cadrul expoziţiei nu au fost văzute până acum şi mulţumim pe această cale Muzelui Naţional de Istorie a României. Expoziţia cuprinde mai multe secţiuni. Una dintre acestea este dedicată lui Traian Vuia. Dincolo de realizările excepţionale din domeniul aviaţiei, Traian Vuia a fost unul dintre cei mai mari suţinători a drepturilor românilor din Transilvania şi Banat. Totodată, a fost consilier principal al delegaţiei române la Tratatul de pace de la Versailles. O altă secţiune şi cea mai vastă se referă la acţiunile aviaţiei din anul 1916 când locotenentul Peneş a fost primul care a legat prin intermediul zborului România de Transilvania. Mai sunt prezentate momente din acţiunile aviaţiei în cadrul marilor momente de la Mărăşti, Mărăşeşti şi Oituz dar şi imagini legate de apărarea acestei Mari Uniri pe teritoriul Basarabiei, Transilvaniei şi Ungariei. Această unire, că vorbim de 27 martie-Unirea Basarabiei cu România, de 29 noiembrie – Unirea Bucovinei cu România sau 1 decembrie 1918 – Unirea Transilvaniei cu România, a fost apărată. Un alt capitol este dedicat zborului Marii Uniri, care s-a executat pe 28 noiembrie 1918, când căpitanul Vasile Niculescu şi căpitanul Victor Precup au executat misiunea de a aduce mesajul regal şi al Armatei României de sprijin a acţiunilor Gărzii Naţionale Române şi a Partidului Naţional Român de înfăptuire a Marii Uniri de la 1 decembrie 1918 la Alba Iulia. Acest zbor s-a executat în condiţii dificile de ceaţă, au trebuit să urce la 2600 de metri, temperatura la sol era -20 de grade în condiţiile în care acest avion nu avea cabină iar ca să se protejeze s-au dat pe faţă cu parafină şi s-au îmbrăcat foarte bine. Zborul a fost foarte dificil dar s-a realizat. Mai pot fi văzute imagini cu misiunea franceză condusă de generalul Henri Berthelot, care a dus la modernizarea Armatei României şi a aviaţiei”, a declarat cu ocazia vernisajului comandorul de aviaţie r. Laurenţiu Buzenchi, preşedintele ARPIA Cluj.

În cadrul expoziţiei, cei interesaţi mai pot vedea machetele mai multor aparate de zbor de epocă. Printre acestea se numără aparatul IAR Potez din care Smaranda Brăiescu a stabilit recordul mondial la săritura cu paraşuta, avionul cu care Traian Vuia a realizat la 18 martie 1906 primul zbor autopropulsat din lume, dar şi avioanele lui Aurel Vlaicu. Cu avionul Vlaicu I s-a executat prima misiune militară din România în 1910 şi a doua din lume. Mai pot fi văzute machete ale aparatelor Bleriot XI, Nieuport XI , IAR 80, Puma Socate şi Puma Navale.

C. PURIŞ

Articole din aceeasi categorie

One Response to „Zborul Unirii” în imagini la Aeroportul Internaţional „Avram Iancu”

  1. Zub

    Am fost primii, am ajuns printre ultimii, mulțumită guvernanților incompetenți și trădători din ultimii 28 de ani. Măcar acum, în ceasul al XII-lea, ne vom reveni?