Vine frigul, fii bine pregătit de iarnă!

Nu mai este nicio surpriză că iarna se apropie şi deşi organismul uman are capacitatea de termoreglare, este foarte important să ne protejăm corect în cazul temperaturilor foarte scăzute, pentru că gerul, frigul, vântul, sunt foarte agresive, mai ales pentru persoanele cu piele sensibilă, sau cu probleme de circulaţie.

Din cauza scăderii temperaturii, pielea are tendinţa de a se usca şi chiar de a se crăpa, iar riscul îmbătrânirii precoce, este destul de ridicat. O expunere prelungită la frig, poate determina chiar necroze. Când trecem de la frig la cald, schimbând brusc temperaturile, având cuperoza, lucrurile se pot înrăutăţi vizibil la nivelul feţei.

Ca să ne protejăm pielea, avem nevoie de hidratare, cu creme emoliente şi bogate în vitamine, pentru că celulele pierd apa. Cremele pentru tenul deshidratat, trebuie să conţină: lapte, miere, extract de castravete sau gălbenus, pentru a-i oferi elasticitate şi luminozitate. Chiar dacă este iarnă, cremele cu factor de protecţe, nu trebuie să ne lipsească. Totodată ne vom feri ochii de zăpadă, purtând ochelari protectivi adecvaţi. Firul de păr devine şi el uscat şi despicat iarna şi necesită mai multă îngrijire, adică măşti nutritive şi hidratante. Pielea scalpului devine mult mai grasă de la purtarea căciulii, fiind favorizată secreţia de sebuum. Când este frig afară, tindem să petrecem şi foarte mult timp în apă fierbinte, dar astfel se curăţă toate grăsimile naturale secretate de piele, ceea ce duce la uscarea acesteia. Se recomandă deci doar, duşuri scurte cu apă caldă, nu fierbinte, care ne scutesc pielea de efortul prea mare pentru rehidratare.

E adevărat că ieşim acuma din casa, mult mai gros îmbrăcaţi, când e foarte frig, însă extremităţile ne rămân adesea descoperite. Avem nevoie deci şi de căciuli, mănuşi, fulare şi să încercăm să nu stăm foarte mult pe afară. Încălţămintea trebuie să fie adecvată mereu anotimpului rece. Vom purta şosetele groase, în special de lână. Preferabil esta ca totul sa fie din materialele naturale, pentru a înlesni mişcarea şi a împiedica problemele legate de circulaţie. Totodată astfel se va asigura şi oxigenarea sângelui, prin contracţiile musculare, care au loc în timpul mişcării. Vom avea grijă să nu purtăm mănuşi ude, ca să prevenim riscul de degerături.

Dieta de iarnă, trebuie să fie şi ea adaptată temperaturilor scăzute. Printre alimentele recomandate în acest sezon, se număra peştele gras, precum somonul şi sardinele, deoarece oferă pielii grăsimi bune, necesare pentru formarea membranelor celulare. O alimentaţie bogată în legume, fructe, cu minerale şi vitamine (A, C, D E) , va întări sistemul imunitar, ne va apăra de infecţii şi ne va menţine sănătoşi şi plini de energie. Potrivit nutriţionistilor, e bine sa luăm în considerare şi consumul de migdale şi nuci, pentru că migdalele sunt o sursă excelentă de vitamina E, în timp ce nucile abundă în seleniu. De asemenea, nucile îmbunătăţesc elasticitatea pielii, iar migdalele îi dau strălucire şi catifelare, dar îmbunătăţesc şi circulatia limfei. Lichide sunt recomandate şi ele, dar nu alcoolul, când e frig afară. Apa e ideală, la fel şi ceaiul cald, dar nu prea fierbinte.

Nimic nu încălzeşte mai bine trupul şi sufletul iarna, decât o serie de exerciţii de tonifiere a musculaturii, de îndreptare a poziţiei spatelui, de întărire a oaselor şi de echilibrare a psihicului. În afară de faptul că aceste exerciţii ridică temperatura corpului, pun sângele în mişcare, ele ne şi ajută întreg organismul, să nu mai sufere de frig şi ne vor feri să nu lenevim şi să acumulăm astfel, kilograme în plus.

Dr. Liana Monica DEAC

Articole din aceeasi categorie