Universitarii – un model social şi comunitar?

Problema universitarilor ca model în societate și comunitate a fost dezbătută vineri, de rectorul UBB, acad. prof. Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române și prorectorul pe cercetare și competitivitate, prof. univ. dr.  Daniel David, în cadrul unei întâlniri la care au participat studenţi, profesori şi cercetători.

Dezbaterea a fost organizată de Fundația Alma Mater Napocensis, organizație apolitică, independentă, neguvernamentală, non-profit, cu profil cultural, social, științific, de servicii comunitare și transfer tehnologic, având ca fondator unic Universitatea Babeș-Bolyai.

Potrivit organizatorilor, scopul unor astfel de dezbateri este de a vedea care este rolul universitarilor, şi mai ales cum îi percepe comunitatea. În acest context se conturează întrebări precum: trebuie ca universitarii să se implice sau să stea deoparte sau trebuie să reprezinte modele pentru comunitate?.

Astfel, una dintre problemele abordate în cadrul întâlnirii de vineri a vizat implicarea specialiştilor UBB în elaborarea strategiilor la nivel administrativ local şi rezultatele acestora.

“Am participat la asemenea strategii, nu atât prin calităţile mele de strateg, dar prin funcţiile pe care le ocup, am avut ocazia să discut cu oameni care s-au priceput. Am spus că nu de proiecte ducem lipsă, ci de aplicabilitate practică, noi nu vrem sau nu ştim să punem în practică proiectele bune. Am dat un exemplu, şi anume că la 1848 în Ţara Românească, Moldova şi Transilvania s-au făcut nişte programe revoluţionare. Ele nu s-au pus atunci în practică, dar s-au pus în practică vreme de 70 de ani, treptat, fiecare punct de acolo s-a îndeplinit, într-o formă sau alta, pentru că cei care s-au schimbat sau i-au înlocuit pe predecesori au preluat din urmă ceea ce mai era de făcut din program, nu au tot făcut programe”, a punctat  rectorul UBB acad. prof. Ioan-Aurel Pop,

La rândul său, prorectorul pe cercetare și competitivitate, prof. univ. dr.  Daniel David a subliniat că universitarii bine pregătiţi ar trebui să fie implicaţi ca experţi în politicile care se fac la nivel social, iar UBB a dat astfel de experţi şi va continua să o facă.

O problemă cu care se confruntă mediul universitar vizează plagiatul şi integritatea, iar în acest sens trebuie căutate soluţii. În opinia lui Ioan- Aurel Pop, este necesară o creştere a gradului de originalitate.

“Pe vremea când am început eu doctoratul, o teză de doctorat se făcea în 10-12 ani. Când luai doctoratul, era consacrarea în domeniul în care lucrai. Un doctor pe vremea aceea era un savant matur, luat în seamă de breasla lui. Astăzi, doctoratul este o formă de finalizare a învăţământului superior. Prin urmare, o teză de doctorat astăzi nu mai poate cuprinde gradul de originalitate pe care îl aveau tezele de demult. Pe de altă parte, mijloacele prin care controlăm  noi tezele de doctorat sunt cele de nivel european. Avem programe pe care le-am achiziţionat şi prin care verificăm fiecare teză. Se verifică gradul similitudine şi gradul de plagiat. (…) Am ajuns din cauza acestei tehnicizări şi din cauza aplecării spre plagiat pe care o au foarte mulţi români, să facem măsurători tehnice. Cu alte cuvinte nu am găsit gradul de echilibru necesar ca să încadrăm doctoratul în acest sistem de a treia etapă a învăţământului, studenţi doctoranzi, şi n-am găsit nici modalitatea de a-i convinge pe tineri că o teză de doctorat care nu aduce nimic nou nu poate fi susţinută. Nici una de masterat n-ar putea. La Licenţă, în schimb, s-a căzut de acord că dacă un student ştie să facă o lucrare de licenţă corectă, după regulile standard, şi lucrează onest, chiar dacă nu răstoarnă lumea cu ea, poate o fi bună teză”, a spus Ioan-Aurel Pop.

În opinia preşedintelui Academiei Române, şi conducătorul de doctorat are un rol important.

“În această universitate nu am avut probleme grave. De aceea suntem şi în clasamentul acesta, al unei organizaţii foarte pretenţioase şi serioase. Din acest punct de vedere, universitatea noastră stă bine. Asta nu înseamnă că nu depistăm mereu, în calitate de conducători de doctorat, anumite derapaje. După mintea mea, aş da mai multă responsabilitate conducătorului de doctorat, mi-ar plăcea să văd că şi conducătorul de doctorat este întrebat”, a completat Ioan-Aurel Pop.

Anca M. COLIBĂŞANU

Articole din aceeasi categorie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *