Uite reorganizarea, nu e reorganizarea

Pe la începutul anului, Florin Cîțu, noul ministru al Finanţelor anunța că va reorganiza Fiscul, aspectele avute în vedere fiind informatizarea ANAF, treabă care ar urma să se încheie prin vară, dar şi eliminarea a circa 2.150 de posturi, dintre care 150 de conducere. De asemenea, Antifrauda urma să treacă sub Inspecția Fiscală, astfel că din patru vicepreședinți urmau să rămână numai trei.

Asta era prin ianuarie. Acum suntem la începutul lui februarie, şi Ministerul Finanțelor a publicat o nouă variantă a reorganizării ANAF. Din tot proiectul iniţial a mai rămas reducerea numărului de vicepreședinți, și eliminarea funcțiilor de inspector general și adjunct la Antifraudă. Găselniţa noului proiect este transformarea personalului de la Antifraudă Fiscală în funcționari publici. Astfel, Fiscul ar avea posibilitatea să ocupe funcțiile publice din Antifraudă, unde s-a descoperit că nu sunt destui oameni, nu numai prin recrutare ci și prin transfer sau mutare definitivă din cadrul altor structuri. Altfel spus, se iau mere dintr-o grămadă şi se mută în alta.

Toate bune şi frumoase, însă tot Ministerul Finanţelor spune că recuperarea prejudiciilor aduse bugetului de stat prin infracţiuni fiscale – treaba principală a celor de la Antifraudă – a adus doar 116 milioane lei, iar cheltuielile de funcţionare a structurii au fost de circa 707 milioane lei. Asta ca asta, însă peste 90% din totalul sumelor estimate în actele încheiate de Antifraudă au făcut obiectul unor sesizări transmise organelor de urmărire penală. Ei, şi acum să vedeţi: 71% din totalul sesizărilor penale au primit soluții de clasare sau renunţare la urmărirea penală, şi numai 29% au primit soluţii de trimitere în judecată.

Ce înseamnă asta? După mine înseamnă că cei din structura cu pricina nu numai că nu prea au habar de ce şi cum trebuie să facă, dar mai şi dau de lucru degeaba altora, respectiv organelor de urmărire penală. Concluzionând, nu numai că se cheltuie o grămadă de bani cu Antifrauda, dar se şi cheltuie cam degeaba. Mă întreb şi eu cum o să se reformeze oare această structură, ca să fie mai eficientă, prin mutarea unor oameni care provin din alte zone ale ANAF? Va folosi treaba asta la ceva? Un posibil răspuns ar putea fi dat privind la activitatea şi ideile de până acum a oamenilor de la Fisc. A celor care comunică cu întârziere contibuabililor că au o datorie către stat, astfel că, atunci cînd înştiinţarea ajunge la cetăţean, acestuia i se percep deja penalităţi de întârziere. A celor care au avut ideea de aplica penalităţi la penalităţi, aşa încât o datorie infimă este depăşită de zeci de ori de penalităţile acumulate. A celor care blochează toate conturile unui datornic până cînd acesta îşi plăteşte integral obligaţiile, de parcă respectivul nu ar mai trebui să şi mănânce. Cam asta este aria de competenţă a Fiscului, şi nicidecum combaterea adevăratelor infracţiuni fiscale.

Tare mi-e teamă că, având la dispoziţie oameni de acest calibru, tentativa de reorganizare prin mutarea merelor dintr-o grămadă în alta este din start sortită unui eşec răsunător.

Viorel DĂDULESCU

Articole din aceeasi categorie