TIFF 2019

Filme în competiţia oficială. România reprezentată de “Monştri”

Intrăm pe linia dreaptă a TIFF – ului la cea de a 18 – a lui ediţie. Încet, încet intrăm în posesia noutăţilor, multe şi interesante, aşa cum ne – a obişnuit Tudor Giurgiu & comp.

În ediţia de astăzi a cotidianului nostru, mă opresc asupra filmelor din competiţia oficială.

Destinată regizorilor aflați la primul sau al doilea film de ficțiune, competiția oficială TIFF include 12 opere singulare, puternice și provocatoare, din care juriul va alege la final un singur câștigător al Trofeului Transilvania.

Monștri este debutul regizorului Marius Olteanu și singurul titlu românesc din cursa pentru Trofeul Transilvania. O poveste de dragoste despre compromis, presiuni sociale și revelații dureroase din viața unui cuplu. Filmul intră în festival după un parcurs festivalier internațional, soldat cu Marele Premiu la Sofia.

Omul care i-a surprins pe toți este cel de-al doilea film al duo-ului rusesc Natasha Merkulova și Aleksei Chupo. Îmbinând elemente din folclorul rus cu probleme sociale circumscrise drepturilor LGBT, filmul spune povestea unui pădurar din taigaua siberiană care, atunci când află că mai are doar două luni de trăit, recurge la o soluție radicală pentru a trișa moartea.

Tot din Rusia vine și Umoristul, debutul regizoral al lui Mihail Idov, despre o săptămână din viața lui Boris Arkadiev, actor de stand-up comedy din Uniunea Sovietică a anilor 80, chinuit de cenzura regimului și de propriile nesiguranțe.

Răzbunarea este și motorul poveștii mocnite din cel de-al doilea lungmetraj al islandezului Hlynur Palmason. Alb cât vezi cu ochii îl are ca protagonist pe un polițist taciturn pe care gândul că soția l-ar fi înșelat îl obsedează chiar și la doi ani după moartea acesteia. Despre răzbunare, dar și despre condiția femeii în societatea tradițională, vorbește și Pauză, debutul nu lipsit de umor negru al scenaristei, regizoarei și producătoarei cipriote Tonia Mishiali.

Lupta unei fetițe de 9 ani de a recâștiga iubirea mamei și locul ei în familie transformă Copilul-problemă (regia Nora Fingscheidt) într-o experiență devastatoare despre încercările disperate ale sistemului de asistență socială de a o salva pe mica eroină de monștrii din mintea ei psihotică atunci când mama o abandonează pentru a-și proteja ceilalți copii. De la Berlinală intră în competiţie și misterul din Crimă în familie, poveste personală din viața tânărului regizor turc Burak Çevik.

Despre dragostea care sfidează normele sociale și consecințele ei vorbește și Scarborough (r. Barnaby Southcombe), în care două cupluri intergeneraționale își consumă în paralel poveștile de iubire interzisă departe de ochii lumii, în intimitatea unui orășel parcă suspendat în timp de pe litoralul britanic. O iubire extrem de complicată este și subiectul sofisticatei comedii romantice Un om fidel, al doilea lungmetraj din cariera regizorală a starului francez Louis Garrel.

O poveste de dragoste complicată, de data asta în cheie SF, propun și frații Cesar și José Esteban Alenda în Fără sfârșit.

Aflată la cea de-a doua colaborare cu regizoarea May el-Toukhy, actrița daneză Trine Dyrholm interpretează acum rolul unei avocate de succes, cu o viață de familie aparent fericită în Dama de cupă. Tot de la Sundance, unde a fost recompensat cu Premiul special al juriului, ajunge la noi și cel de-al doilea lungmetraj de ficțiune al columbianului Alejandro Landes. Monos este singurul film din competiție care ne plonjează în vremurile agitate pe care le trăim, poveste tribală despre supraviețuire, putere și anarhie în rândul unui grup de copii războinici.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie