Simeze clujene | ArtHouseGallery. “Esenţial ludic”, artă şi societate

ArtHouseGallery – curator Silvia Suciu – şi-a deschis porţile. Nu oricum şi nu oriunde, printr-o expoziţie al cărei prag trebuie trecut. Veţi aprecia singuri de ce…
Esenţia ludic este apartenenţa “la comunitatea artistică clujeană” a patru cunoscuţi, foarte cunoscuţi pictori – Ioana Antoniu, Adriana Elian, Komives Andor, Radu Pulbere –, un efort comun “pentru a dărâma barierele din calea picturii, de a-i scurta drumul din atelier până la degustătorul de artă şi pentru a-i aduce frumosul mai aproape de sufletul celui prea ocupat să participe la vernisaje (…) Pictura este un liant între oameni, iar noi căutăm forma cea mai simplă de a împlini acest fapt. Ne dorim să deschidem porţile unui dialog între artişti şi membri comunităţii clujene şi să clădim împreună o Cetate. Nu utopică, ci ideală”.
Locul ales pentru ArtHouseGallery – Platinia/Calea Mănăştur – este excelent, excelent ca poziţie, excelent ca interioare propuse. Un loc plin de lumină, în care lucrările au parte de cea mai bună prezentare şi recepţie. Sunt la vedere, cer opriri din partea fiecărui privitor în parte, opriri atente, pentru că fiecare lucrare ‘spune’ o poveste. O poveste în care ne regăsim cu toţii, generatoarea unui dialog benefic tuturor, artişti şi public deopotrivă.
Dialogul se naşte spontan. Este ceva firesc, chiar dacă întrebările sunt aceleaşi de foarte mult timp, prima vizând rolul şi importanţa artei în viaţa comunităţii. Deschiderea odată făcută, urmează dialogul, gânduri şi idei din care nu lipsesc actorii principali (artiştii, publicul, curatorii), subiectele alese, impactul în societate, cunoaştere şi apreciere, colecţii şi colecţionari, mai ales că expoziţia propusă este una dedicată artei contemporane, în care Şcoala de la Cluj are un cuvânt greu de spus.
Despre cei patru pictori – Ioana Antoniu, Adriana Elian, Komives Andro, Radu Pulbere – am avut numeroase ocazii să scriu şi sunt convins că voi mai avea. De data aceasta însă, demersul plastic al celor patru surprinde, spaţiul venind în ajutorul lucrărilor, potenţându-le valoarea artistică, mai ales că avem de-a face cu lucrări de mari dimensiuni. Prin ordonarea formelor şi culorilor, imaginile capătă sens. Straturile de culoare, egale, accentuează plasticitatea, referindu-mă, lucru valabil pentru toţi cei patru, la colorişti rafinaţi, cu un plus în planul sensibilităţii. Paleta dobândeşte astfel, o nobleţe aparte, ceea ce permite apropierea şi descifrarea semnelor şi simbolurilor. Culoarea, linia, mişcarea rămân, ca părere personală, elementele de bază ale unor imagini care cuceresc de la prima vedere. Şi vă supun atenţiei câteva dintre lucrări – toate merită atenţie – şi mă refer la Flori de ieri, Răni acoperite cu zăpadă, Înflorire, In vivo, In vitro, Sub vânt (Ioana Antoniu; colorit marcat de încărcături luminoase), Nopţi de argint/lună de aur plină, Splendoare în iarbă, Aşteptându-l pe el, Crepuscul, Muza dormind la micul dejun, Robo – Pieta (Elian; amalgam de simboluri vegetale şi animale), În lumina lunii, Ghepard, Exotic, Et in Arcadia ergo sum, Marele flutur (Komives Andor; univers guvernat de fături mitologice şi nu numai), Eden, Voracitatea uitării, În ultima analiză magia (Radu Pulbere; efecte de spaţialitate perfect ordonate, efecte de culoare, game calde/severe dar nobile).
Sunt lucrări care înnobilează orice colecţie, absolut orice colecţie. Sunt însă înainte de orice, cronici ale vieţii de zi cu zi, în care ne regăsim cu toţii. Prinşi într-un dialog din care fiecare avem numai de învăţat.
Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie