Sfaturi pentru un Paşte sănătos

Paştele este o sărbătoare importantă pentru multe popoare, fiecare având însă propriile ritualuri de celebrare. În timp ce românii mănâncă pască,  friptură de miel, ouă roşii, americanii – şuncă sau carne de porc afumată, dar au şi obiceiul de a pleca la vânătoare de ouă, francezii mănâncă omletă cu acest prilej, grecii  – tsoureki,  care este pâinea lor tradiţională, nelipsită acum de pe mese, în Germania, alături de  tradiţia fripturii de miel, se mai consumă şi Bunter Osterkuchen, un tort foarte colorat, decorat cu bomboane diverse.

La noi, perioada Paştelui este  una prielnică petrecerii timpului în familie, relaxării şi armoniei spirituale, iar pentru sărbători liniştite se recomandă să consumaţi cu moderaţie alimente ca: ouă, ciorbă de miel, drob, friptură, pască şi cozonac, dar şi să  le preparaţi cu mare grijă. Obiceiurile alimentare sănătoase trebuie bine păstrate printr-un plan de alimentaţie corect şi constant evaluat. Pe lângă respectarea regimului de alimentaţie pe care îl au în mod obişnuit, în perioada Paştelui, românii trebuie să fie foarte atenţi şi la etichetele produselor pe care le cumpără din comerţ. Moderaţia este cuvântul cheie acum, iar cantităţile mici de alimente consumate la o masă, mestecate bine, într-o atmosferă  habituală liniştită, vor  reveni simptome digestive neplăcute.

Ouăle se află în topul preferinţelor din această vreme pascală, însă nu trebuie să consumăm mai mult de două pe zi  şi să nu uităm de faptul că unele preparate conţin  deja ele însele ouă. Carnea de miel conţine colagen mult şi este grasă, aşa că este foarte important modul în care o gătim, fiind indicat să o frigem pe grătarul cu aer cald şi să stropim friptura cu vin, ca să se frăgezească bine, aceasta deoarece carnea fragedă conţine mai multe proteine decât cea uscată. Carnea este important să o asortăm cu consumul a cât mai multe legume şi verdeţuri proaspete de sezon. Drobul de miel este un preparat nelipsit de pe masa de Paşte, dar este foarte greu de digerat, iar persoanele colecistopate ar trebui să evite acest aliment. Cozonacul, prezent şi el pe masa de Paşte, are un conţinut ridicat în calorii, la fel ca şi pasca, de altfel. De aceea, este important să le consumăm cu mare cumpătare. Totodată, vom evita consumul de alcool în exces. Un pahar de vin roşu ajută la digestie, dar este recomandat să-l bem nu înainte sau după masă, ci în timpul acesteia. Apoi, când  bem, nu trebuie să uităm că  pentru fiecare pahar de vin ne trebuie şi  2-3 pahare de apă, pentru că alcoolul ne deshidratează. Persoanele care suferă de diferite afecţiuni şi au un regim special de alimentaţie, nu trebuie să îşi neglijeze dieta sau să se abată de la ea, nici în această perioadă. Vom mânca încet şi se va savura astfel totul din plin, iar după mesele copioase din perioada acestor sărbători, ideale sunt şi plimbările în aer liber, care ne vor ajuta să ardem caloriile acumulate în plus.

Paşte fericit fiecăruia!

Dr. Liana Monica Deac

Articole din aceeasi categorie