Românii sunt tot mai interesaţi de siguranţa alimentară

Potrivit unui raport întocmit de Autoritatea Europeană pentru Siguranţă Alimentară (EFSA), românii sunt interesaţi de subiectul siguranţei alimentare într-un procent de 45%, peste media Uniunii Europene (41%), cei mai preocupaţi fiind ciprioţii (65%), finlandezii (64%) şi luxemburghezii (60%).

Privind criteriile care stau la baza achiziţiei de produse alimentare, românii au răspuns că sunt preocupaţi de siguranţa alimentară (60%), urmat de criteriul gustului (48%), cost (47%) şi originea alimentelor (45%).
Cea mai mulţi au răspuns că televiziunea este una dintre cele mai importante surse de informare în ceea ce priveşte riscurile alimentare. Proporţia este mai mare în Portugalia (85%), Lituania (83%), România (82%) şi Slovacia (80%).
Olandezii (65%) au răspuns că internetul (excluzând reţelele de socializare) reprezintă o sursă importantă de informaţii, urmate finlandezi (61%), letoni (58%) şi maltezi (57%). Internetul reprezintă o alegere mai puţin frecventă în Portugalia şi România (31%), precum şi în Bulgaria (39%).

Preţurile şi originea alimentelor – principale criterii la cumpărare

Europenii sunt bine informaţi în ceea ce priveşte eventualele pericole pentru sănătate în urma consumului unor alimente, dar preţurile şi originea produselor rămân primele criterii atunci când vine vorba despre cumpărături.

Circa 55% dintre europeni sunt ”foarte sensibili” la problema siguranţei alimentare, ceea ce înseamnă că are deja cunoştinţă despre anumite riscuri referitoare la produsele alimentare, fie că este vorba despre reziduuri de pesticide sau de substanţe poluante, aditivi alimentari nocivi, antibiotice sau microplastice care pătrund în produsele din carne sau peşte.

Un astfel de sondaj, publicat cu ocazia primei ”zile mondiale a siguranţei alimentare”, nu a mai fost realizat în ultimii aproape 10 ani. În acest interval de timp, au ajuns în dezbaterea publică din ce în mai multe scandaluri pe această temă: ouă contaminate cu fipronil, polemica referitoare la reziduurile de glifosat sau carnea alterată importată din Polonia.
Cu toate acestea, siguranţa alimentară este în continuare un factor printre altele în alegerile consumatorilor, menţionat de 50% dintre persoanele intervievate. Celelalte criterii sunt originea alimentelor (53%), preţul (51%) şi gustul (49%) şi conţinutul nutriţional (44%). Etica şi convingerile religioase sunt factori mai puţin luaţi în considerare (19%).

Articole din aceeasi categorie