PSD cere ca proiectul de metrou la Cluj-Napoca să fie dezbătut şi iniţiat cât mai urgent

Social democraţii clujeni cer ca proiectul de metrou pentru Cluj-Napoca să fie dezbătut şi iniţiat cât de repede, arătând că un astfel de demers este fundamental pentru descongestionarea traficului.
„Proiectul introducerii metroului în Cluj-Napoca are o istorie electorală bogată, în momente politice bine alese, edili sau candidaţi la onorabila demnitate opinând despre oportunitatea acestui proiect. Introducerea metroului în Cluj-Napoca este un proiect fundamental pentru descongestionarea traficului având în vedere că în următorii zece ani, Cluj-Napoca, respectiv zona metropolitană a Clujului, va depăşi 500.000 de locuitori. În acest context acest proiect trebuie dezbătut, apoi iniţiat cât de repede, nu în campania electorală. Metroul în Cluj-Napoca nu trebuie să fie un vehicul electoral, ci un proiect la care să achieseze întreaga comunitate.
„În doar doi ani Emil Boc a luat în braţe NU şi DA în dreptul introducerii metroului în Cluj-Napoca. Este un proiect prea serios pentru comunitate iar Executivul primăriei trebuie să se oprească din jocul de alba-neagra şi să vină cu o propunere serioasă în faţa clujenilor”, a declarat deputatul Horia Nasra, preşedintele PSD Cluj.
Horia Nasra arată că primarul Emil Boc ba a fost de acord cu proiectul de metrou, ba s-a opus. Astfel, liderul social democrat arată că în 27 septembrie 2015 Emil Boc declara: „Soluţia metroului nu se poate implementa la Cluj, pentru că avem un oraş cu jumătate de milion de oameni şi cu un cost de 5 miliarde de euro pentru metrou. Ar fi o soluţie care nu se poate susţine financiar. Ar fi frumos să ai de la Polus la Aeroport o linie de metrou. Din nefericire costurile exorbitante, de 5 miliarde de euro, nu ne permit nici să visăm”.
După cinci luni de la această declaraţie, Boc şi-a schimbat opinia: „Eu nu spun că nu merită. Deocamdată se fac analize. Eu am propus o discuţie măcar de principiu pentru a se vedea ce ar însemna un metrou măcar de la Polus şi până la Aeroport. Costurile sunt de miliarde de euro, unu, două, trei sau patru miliarde de euro. Nu aş putea să vă spun exact pentru că studiile sunt foarte aproximative. Se face o analiză pentru a se vedea cum va fi sustenabil un astfel de metrou la un oraş cu o jumătate de milion de locuitori. Eu cred că nu trebuie exclusă o astfel de variantă pe termen mediu şi lung”.
În 26 septembrie 2017 Emil Boc a venit cu alte precizări pe această temă: „Tineţi minte cât de mult am fost criticat când am lansat, când am discutat această propunere pe care noi în primărie o purtăm de multă vreme cu privire la metrou. Nu va putea fi evitată discuţia aceasta că unii ne critică că unii sunt de acord, este o altă problemă. (…) Mulţi spun că aceste planuri sunt futuriste, că sunt gogoşi, că sunt poveşti. Nu va putea fi evitată această discuţie. Clujul merge în această direcţie. Nu o facem noi, o va face altcineva. Va trebui făcută la un moment dat”.
Precizăm că ultimul metrou inaugurat în Europa a fost în oraşul italian Brescia, cu o populaţie de 191.523 de persoane şi cu mult mai multe vestigii istorice decât Cluj-Napoca. Metroul de acolo are aproape 14 kilometri şi 17 staţii. Lucrările au început în 2004 şi s-au finalizat în 2014, investiţia ridicându-se la aproape 600 de milioane de euro. Trenuleţul subteran are trei vagoane, este automat (fără vatman) şi poate transporta până la 8.500 pasageri/oră într-o direcţie. Deci, la Brescia, oraş cu o populaţie mai mică cu mai bine de o treime decât cea a municipiului Cluj-Napoca, şi mult mai complicat din punct de vedere geografic şi arheologic, s-a justificat o astfel de investiţie. Aşa că proiectul de metrou la Cluj-Napoca nu are cum să fie utopie.
C.P.

Articole din aceeasi categorie