Pavel Năstase: Gândim un pachet educaţional care să înlocuiască manualul şcolar

Ministrul Educaţiei, Pavel Năstase, a declarat că analizează posibilitatea înlocuirii manualelor cu un pachet educaţional care să cuprindă un manual-cadru, un ghid pentru profesor şi un caiet auxiliar, subliniind că, astfel, se va rezolva problema materialelor auxiliare, informează AGERPRES.

„Deocamdată facem o estimare, este o idee care ar rezolva problema privind materialele auxiliare care creează mai multe probleme financiare părinţilor care nu au bani să cumpere aceste materiale şi, în ultimă instanţă, complică foarte mult procesul educaţional. Noi gândim un pachet educaţional care, deja, pentru limba şi literatura română s-a folosit, în care să fie manualul-cadru, un ghid pentru profesor şi un caiet auxiliar care acompaniază manualul respectiv. Pentru asta trebuie să facem o analiză serioasă să vedem şi impactul bugetar care ar fi dat. Va fi înlocuit manualul cu acest pachet educaţional”, a afirmat Pavel Năstase, după audierea sa în Comisia pentru învăţământ a Camerei Deputaţilor.

Ministrul le-a explicat deputaţilor din comisie că în procesul educaţional sunt manuale foarte încărcate şi trebuie revizuite programele şcolare. „Vreau să vă spun că şi încărcarea ghiozdanului e o problemă în momentul de faţă, pentru că avem copii care se îmbolnăvesc şi care generează tot felul de malformaţii la coloana vertebrală datorită unor ghiozdane care au manualele de bază plus auxiliarele, care înseamnă foarte mult. Din această perspectivă, am lansat un proiect care înseamnă reevaluarea, în termeni şcolari (…), înseamnă revizuirea programelor şcolare, a manualelor şcolare, plecând chiar de la programele-cadru pentru toţi anii de studiu”, susţinut Pavel Năstase.

Potrivit lui Năstase, această revizuire ar trebui să se producă într-un an. „Această revizuire nu înseamnă că înlocuim manualele actuale care sunt în uz. Avem mult mai multe posibilităţi prin programa şcolară, care este şi un ghid al cadrului didactic”, a adăugat Năstase.

El a spus că trebuie să se analizeze, pe grupuri de lucru, „absolut totul plecând de la programa-cadru”, menţionând că, în opinia sa, este necesară şi diminuarea numărului de ore de studiu. „Se întâmplă în momentul de faţă o altă problemă, şi anume se pune accent pe partea de memorare şi mai puţin pe partea de gândire. De aici şi volume mari de manuale voluminoase, încarcă şi ghiozdanul şi atunci trebuie să insistăm, în mod gradual, plecând de la învăţământul primar, învăţământul gimnazial şi finalizând cu învăţământul liceal, astfel încât să dăm în mod gradual cunoştinţele, atitudinile şi aptitudinile pe care elevii noştri trebuie să le aibă în final”, a subliniat Pavel Năstase.

Nu se pune problema renunţării la evaluările naţionale

Ministrul Educaţiei a mai declarat că nu se pune problema renunţării la evaluările naţionale, adăugând că acestea sunt binevenite pentru ca profesorii să vadă parcursul elevilor la şcoală.

„Nu se pune această problemă (a renunţării la evaluările naţionale – n.r). Eu am exprimat un punct de vedere personal că sunt sisteme performante în lume şi am dat ca exemplu sistemul japonez unde, până la vârsta de 10 ani, copiii nu dau asemenea evaluări. Şi am spus că, aşa cum prevede legea educaţiei, aceste evaluări care sunt prevăzute în clasa a II, a IV-a, a VI-a sunt binevenite. Deci, avem nevoie din timp în timp să vedem parcursul unui elev şi, în funcţie de asta, profesorul ar trebui să-i pregătească o fişă de parcurs pentru viitor care să îl aducă la nivel cu ceilalţi. Deci e o evaluare de nivel de pregătire şi este binevenită”, a afirmat Năstase.

Potrivit ministrului Educaţiei, aceste evaluări lasă impresia unor examene. „Lucrul acesta, fiind organizat la nivel naţional, cu subiecte unice, lasă impresia unui examen de bacalaureat sau a unui examen de evaluare naţională, or, acest lucru, după părerea mea, ar trebui să se întâmple de mai multe ori pe parcursul învăţământului primar, dar asta trebuie să o facă în mod individual fiecare cadru cu elevii pe care îi are în clasa respectivă şi să pregătească foarte minuţios aceste fişe pe care să le discute eventual şi cu părinţii şi cu elevii pentru că altfel degeaba dăm aceste evaluări”, a explicat Pavel Năstase.

Nu cred că suntem în măsură ca anul acesta să facem evaluarea şcolilor doctorale

Ministerul Educaţiei nu este în măsură să facă anul acesta evaluarea şcolilor doctorale, a mai declarat ministrul Pavel Năstase, subliniind că este nevoie de instrumente şi resurse financiare.

„Aceste şcoli doctorale nu au fost niciodată evaluate. Anul acesta se referă la o situaţie de fapt. Nu cred că suntem în măsură ca anul acesta să facem această evaluare a şcolilor doctorale. Deci, ne trebuie instrumentele respective, ne trebuie resursele financiare necesare ca să facem o asemenea evaluare. Nu este o rea-voinţă din partea noastră, este o situaţie de fapt pe care trebuie să o înţelegem şi să o pregătim foarte bine, ca peste un an de zile să avem o evaluare reală a şcolilor doctorale”, a afirmat Năstase.

El a prezentat priorităţile pentru învăţământul superior, menţionând că cea mai importantă este clasificarea universităţilor şi ierarhizarea proceselor de studii. Năstase a mai spus că ministerul are în lucru un proiect care vizează o nouă lege a Educaţiei, dar şi mai multe acte normative.

„Dorim să colaborăm cu Preşedinţia României, unde există un proiect „România educată”, dorim să colaboram cu Academia Română, care are o strategie care se numeşte „Şcoala şi educaţia în viziunea Academiei Române”. Plecăm de la ceea ce există şi, pe baza unei analize de tip diagnostic, care o numim noi ‘starea educaţiei’ şi care se va realiza prin intermediul unui proiect pe fonduri europene pe care îl vom accesa, vom reuşi să obţinem informaţiile şi cunoştinţele necesare astfel încât să putem să producem şi să răspundem acestor provocări”, a mai spus Năstase.

Articole din aceeasi categorie