“Ajunse în Parlament, legile Educației își arată carențele grave”

Controversatele legi ale Educației, au ajuns, în sfârșit, în Parlament, însă acum s-au poticnit puțin în comisiile de specialitate din Camera Deputaților.

La sfârșitul săptămânii, discuțiile au fost tot mai aprinse în Comisia de învățământ a acestui for, și se pare, vor continua în același ton și în următoarea săptămână. Social democrații au depus, așa cum au anunțat îmcă de lunile trecute, sute de amendamente la proiectul care vizează învățământul preuniversitar, lucru care nu a fost deloc pe placul colegilor de guvernare. Liderul USR Cluj, deputatul Oana Murariu, atrage atenția că, astfel, adversarul este învins cel mai bine cu propriile arme,

„Legile Educației sau lecția de „așa nu” de predat oricărei generații, dovada de cum să faci lucrurile în secret și pe repede-nainte, dar să speri că vei avea rezultate! Un proiect grandios care stă pe picioare de lut. Șansa României, a copiilor, a părinților, de a avea un viitor mai bun, dar compromisă de politicieni nepregătiți și fără viziune.

După ani de zile în care președintele, care este și profesor, spune că lucrează la legile Educației ca la un proiect de țară, iată că odată ajunse în Parlament pentru a fi dezbătute, își arată carențele grave. Adversarul este învins cel mai bine cu propriile arme, așa și ministrul Educației de propria coaliție de guvernare, unde PSD a depus aproape 800 de amendamente. Atât de bine scrise au fost legile, încât PSD a simțit nevoia să rescrie în întregime și să vină cu ceea ce par a fi alte legi.

Este imposibil să ne imaginăm cum aproape 1.000 de pagini de amendamente pot fi, cu celeritate, dezbătute, iar legile adoptate până la sfârșitul sesiunii parlamentare, altfel decât fără a ține cont de recomandările opoziției. Ce se întâmplă în Parlament? Cei ce le-au propus și-au dat seama că sunt scrise pe genunchi, că realitatea le-a luat-o cu mult înainte și se regrupează pentru a respinge propunerile USR de bun simț și inspirate din consultări, ca să spună că, în ciuda opoziției noastre, ei au făcut reforma din temelii a învățământului românesc, altă reformă pe spatele copiilor și pe nervii părinților”, a declarat liderul USR Cluj, deputatul Oana Murariu.

„Partidul Social Democrat este singurul partid care a avut consultări publice consistente pe tema conținutului proiectelor Legilor Educației.Am adus la masa dezbaterilor peste 800 de amendamente formulate în urma discuțiilor avute cu organizațiile profesionale, cu sindicatele, cu asociațiile de elevi și părinți.

Ne dorim ca România să aibă Legi ale Educației bune, stabile, care să dureze și asigure un proces educațional de calitate, nediscriminatoriu, util, apt să pregătească copiii pentru viață și evoluție.

Împreună cu partenerii de coaliție vom ajunge, cu siguranță, la un consens privind amendamentele care produc în acest moment tensiuni.

Este în interesul tuturor să oferim o Lege a Educației cât mai structurată, coerentă și stabilă.

Noi, Partidul Social Democrat urmărim ca prin  amendamentele propuse să îmbunătățim condiția cadrelor didactice, responsabilizării lor,dar și a elevilor, precum creșterea calității actului educaționale.

Este o muncă asiduă, dar care, considerăm noi, va oferi rezultatele mult dorite de români”, a spus liderul PSD Cluj, Alexandru Cordoș.

Senatorul UDMR de Cluj, Laszlo Attila, a atras și el atenția asupra amendamentelor aduse de PSD: „Colegii din PSD au avut sute de amendamente… cu siguranță și în următoarea săptămână aceste legi se vor afla în comisii spre a fi dezbătute”.

Dezbaterile se reiau

Comisia pentru învăţământ a Camerei Deputaţilor a suspendat, sâmbătă, şedinţa în care dezbătea proiectul legii învăţământului preuniversitar, la amendamentele legate de protecţia mamelor minore, discuţiile urmând să fie reluate luni de la ora 9,00.

Deputaţii din comisie aveau program de dezbatere sâmbătă până la ora 21,00.

În şedinţa de sâmbătă, membrii comisiei au adoptat mai multe amendamente la articolele referitoare la învăţământul pentru românii din afara graniţelor, asigurarea siguranţei în şcoli şi educaţia referitoare la elevii cu cerinţe speciale.

La secţiunea „şcoala din spital”, reprezentanţii USR au propus mai multe amendamente referitoare la mamele minore, iar şedinţa a fost suspendată după ce ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a susţinut nevoia reglementării acestei probleme, menţionând, însă, că trebuie reformulate şi introduse la altă secţiune.

„Considerăm că avem nevoie de un cadru legislativ care, pe de o parte, să permită participarea elevelor gravide cât mai mult la anul şcolar şi, evident, descurajarea oricăror posibile segregări sau discriminări. De asemenea, cred că avem nevoie de o susţinere, inclusiv din punctul de vedere al colaborării cu întreaga familie, să nu abandoneze şcoala şi avem nevoie de măsuri de stimulare a revenirii în spaţiul şcolar. (…) Vă propunem să revenim cu o propunere de modificare a anumitor articole în secţiunile dedicate prevenirii abandonului şi încurajării participării la educaţie şi să nu le avem la o secţiune care, fiind atât de pliată pe specificul şcolii din spital, ar putea să nu răspundă nevoilor reale ale acestei categorii defavorizate”, a spus Deca.

Preşedintele comisiei, Natalia Intotero, a afirmat că sunt necesare prevederi cu privire la acest fenomen din păcate existent în România.

Deputatul USR Filip Hăvârneanu a adăugat că este nevoie de a arăta tuturor susţinerea acestei categorii. „În momentul în care avem totuşi aproape 20.000 de mame minore în 2021, vorbim despre o cifră extraordinar de mare”, a adăugat Hăvârneanu.

Anca M. COLIBĂȘANU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut