„Rubedeniile” – La vremuri noi, probleme vechi

*premiera – duminică, 5 februarie, ora 19

Móricz Zsigmond este cunoscut drept cel mai reprezentativ exponent al naturalismului maghiar. Este cunoscut pentru proza de factură realistă, în tușe directe, realizând o radiografie a lumii rurale și a micii burghezii, a diferențelor dintre clasele sociale.

În aceeași cheie realistă a fost scris și romanul Rubedeniile” („Rokonok”), în urmă cu mai bine de nouă decenii. Un roman cu o miză puternică, întâlnită și la alți clasici, critica la adresa corupției, fenomen și astăzi semnalat, din nefericire. Noutatea, ineditul viziunii pe care Teatrul Maghiar de Stat Cluj o propune (text adaptat de Lászlo Bocsárdi și Ágnes Kali), prin regizor și întreaga echipă, este subliniată, întâi de toate, de dorința de a se îndepărta de perspectiva aceasta realistă, de a explora mai mult, în jurul aceluiași subiect, în jurul unei dinamici sociale, de a vira chiar spre grotesc.

Problemele sunt aproape identice cu realitatea lumii de azi, doar că azi sunt mai puțin conturate, azi oamenii sunt mai sofisticați, îți dai seama mai greu care este personajul pozitiv și cel negativ”, a subliniat regizorul Lászlo Bocsárdi.

Pista, protagonistul, este nucleul dinspre care pornește întreaga construcție, în adaptarea de față. Am încercat să arătăm această lume prin ochii personajului principal, Pista”, a adăugat Ágnes Kali, cea care semnează dramaturgia.

Coregrafia (Bezsán Noémi), costumele (Zsuzsanna Cs. Kiss), decorul (József Bartha) vin, de asemenea, să accentueze abordarea nerealistă despre care am pomenit. Mișcarea scenică și coregrafiile își propun să dimensioneze grotescul în jocul actoricesc, să ajute această viziune grotescă și nu dramatică. Coregrafia are rolul de a ridica personajele din planul realist al poveștii, fără să le facă să fie niște inserții de dans detașate de structura spectacolului, ci să devină o parte organică a personajelor.”, spune Bezsán Noémi, coregraful spectacolului.

Se marjează pe minimalism, dovadă și decorul ce constă în aproape nimic, dar totuși există ceva”, ca să-l citez pe József Bartha. E greu să găsești, dintr-un roman critic realist, acele energii în spațiu, unde nu este nimic.” Practic, sunt doar o perdea de franjuri, un covor, schelete de mobilă pe roți, care trec dintr-un spațiu în altul și care fac întreaga poveste mult mai dinamică.

Corupția, nepotismul, clasa conducătoare implicată în deturnarea de fonduri și scandaluri de corupție prezentate în roman pot deveni cu ușurință de actualitate; parcă trăim în continuarea directă a acestuia, și nu doar la noi în țară, ci în întreaga lume.” a spus Gábor Tompa în cadrul conferinței de presă organizate cu ocazia noii premiere.

Distribuția spectacolului îi aduce în fața dumneavoastră pe: Gábor Viola (Pista), Emőke Kató (Femeia necunoscută), Enikő Györgyjakab (Lina), Miklós Bács (Primar/secretarul primarului), Áron Dimény (Kardics), Loránd Farkas (Martiny/Mándy Bálint), Attila Orbán (Albert/Menyhért), József Bíró (Unchiul Berți), Éva Imre (Magdalena), Csilla Varga (Mătușa Kati), Gizella Kicsid (Adél), Tamás Kiss (Funcționarul Băncii de Economii), Zsolt Gedő (Péterfy), Gergő Bíró, Hunor Fazakas, Gergő Filep și Botond Tulogdi (cetățeni).

Următoarele reprezentații sunt programate pentru datele de 6 februarie, ora 19 și respectiv 15 februarie, ora 19.

Iulia GHIDIU

Foto: Biro Istvan

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut