Liceul „Petru Maior” – apostol al comunității și culturii gherlene

Încă din antichitate școala a fost asociată cu iluminarea – purtătoare de adevăr și cunoaștere – care alungă întunericul și ignoranța. Acestea sunt motivele care stau la baza perseverenței cu care comunitatea gherleană a susținut și a modernizat permanent învățământul, indiferent de situația social-politică dominantă într-o anumită perioadă istorică.

Așa se explică evoluția Liceului Teoretic ”Petru Maior” Gherla care, deși sinuoasă și cu o încărcătură dramatică, s-a dovedit eficientă și a demonstrat o reală articulare cu viața.

Scurt istoric        

Începuturile învățământului liceal coboară în timp până în anul 1894, când Gimnaziul Armenesc a fost transformat în Liceu de Stat Maghiar care, în perioada 1894-1895, avea 5 clase situate în clădirea vechiului gimnaziu. Între timp (1896-1897) se construiește o nouă clădire în care se va muta liceul de stat, funcționând cu limba de predare maghiară, din anul școlar 1897-1898, până în anul școlar 1918-1919.

Evenimentul Marii Uniri a creat atmosfera necesară unei cotituri benefice, atât pentru micul oraș cultural, cât și pentru formarea generațiilor, care au  consolidat comunitatea, creând mediul propice pentru o istorie durabilă. La 10 octombrie 1919, Liceul Teoretic ”Petru Maior” își deschide activitatea cu 4 clase și cu un director dedicat și recunoscut pentru meritele sale – dr. Emil Precup. Treptat, crește numărul de clase până la 8, astfel că, în perioada 1923-1939,  școala devine Liceu Comercial de Băieți. Istoria sinuoasă continuă între anii 1940-1944, când instituția devine Gimnaziu de băieți cu limba de predare maghiară și se reînființează ca liceu, după eliberarea Gherlei (15 octombrie 1944).

Instalarea regimului comunist vine cu schimbări majore în sistemul de învățământ. Năzuințele educaționale ale comunității și ale dascălilor nu-și pierd fermitatea, fapt care consolidează stabilitatea și continuitatea instituției, precum și eficiența sa, dovedită prin performanțele a zeci de generații de elevi, educați să nu-și trădeze mentorii și iubirea de neam.

În acest context al permanentelor transformări, sunt binevenite câteva  precizări. Astfel, în anul 1948 liceul devine Școală Pedagogică de Băieți, iar din 1954 se transformă în ”Școala Medie de Cultură Generală nr. 2”. Între 1958-1966 este Școala Medie ”Petru Maior”, iar din anul școlar 1965-1966 revine la statutul de liceu curs de zi și seral. Adaptarea la politica epocii a reprezentat un moment de încercare, deoarece prestigioasa școală a devenit Liceul Industrial ”Petru Maior”, o denumire nepotrivită, dar explicabilă prin voința corpului profesoral de a păstra rezonanța culturală și istorică a școlii. Se explică, astfel, cultivarea claselor cu profil de cultură generală (matematică-fizică), alături de clasele de mecanică și prelucrarea lemnului. În această perioadă (1966-1990) destinul școlii a stat în mâinile directorilor Chezan Aurel și Bortoș Petru.

Anul 1990 a redat liceului statutul meritat, îmbogățindu-l cu secții teoretice noi și consacrându-l prin denumirea de Liceul Teoretic ”Petru Maior”, păstrată până în prezent. În această perioadă (1900- 2019) s-au succedat în funcția de director următoarele cadre didactice: Todica Marinela, Chelsoi Dorel, Ban Leontin, Câmpean Ioan, Buzan Maria, Farkas Eva, Forț Cosmina (în funcție).

Toate acestea sunt date care confirmă faptul că liceul a trecut printr-o experiență a călătoriei, resimțită astfel atât de profesori, cât și de elevi și finalizată printr-o bună așezare a destinului. Există evenimente care vorbesc de la sine despre dorința de ascensiune, izvorâtă din exigența și determinarea unui corp profesoral, care și-a pus amprentă asupra elevilor.

Misiune, viziune

Liceul Teoretic „Petru Maior” Gherla  oferă accesul echitabil la educație, promovând valorile autohtone, europene și universale, scopul actului educațional fiind acela de a atinge performanța individuală și colectivă, prin formarea unor cetățeni activi și responsabili, educați în spiritul echipei și al toleranței, care să fie capabili să învețe pe tot parcursul vieții. Valorile promovate și cultivate de școala noastră sunt: comunicarea, demnitatea, performanța, calitatea, egalitatea de șanse, forța echipei, punctualitatea, creativitatea, respectul, responsabilitatea.

Oferim elevilor educație de calitate, utilizând în procesul didactic tehnologii avansate, metode moderne, transdisciplinare, interactive, de care beneficiază atât elevii de liceu (de la specializările matematică – informatică, științe ale naturii, științe sociale și filologie), cât și elevii de la gimnaziu intensiv engleză. Activitatea didactică se desfășoară în săli de clasă spațioase, luminoase (nouăsprezece), în laboratoarele de informatică (două), fizică, chimie, biologie, cabinete de istorie, limbi moderne, dotate cu table interactive și laptop-uri, sală de sport și bibliotecă (cu peste 20.000 volume, inclusiv fond de carte veche). Totodată elevii au posibilitatea de a-și descoperi și de a cultiva diverse aptitudini: redactarea unei reviste școlare cu tradiție (Scânteia și Condeiul Gândurilor), activități în cadrul trupei de teatru, a grupului coral sau a echipelor sportive – alternative valoroase privind învățarea și dezvoltarea personală.

Cadrele didactice au la dispoziție cabinete, atât pentru catedrele de limbă și comunicare, cât și pentru matematică, științe sociale, fizică, chimie, educație fizică.

Proiecte și parteneriate

Pornind de la premisa că a afla cum gândesc și cum simt alte societăți, care sunt valorile lor culturale și sociale, înseamnă a avea o oglindă în care să putem vedea mai clar propria noastră societate, școala a inițiat adesea proiecte internaționale. Cele două proiecte Erasmus+ aflate acum în derulare – ”Unique notes of the same song” (cu parteneri din Italia, Turcia, Germania, Polonia, Bulgaria) și ”Pratiques théâtrales collaboratives et innovantes dans la lutte contre les idées reçues” (cu parteneri din Franța și Lituania) – își propun să promoveze alteritatea culturală și lingvistică, să privilegieze cultura și identitatea celuilalt. În sprijinul aceleiași idei – promovarea diversității culturale – se derulează de câțiva ani în școala noastră proiectele ASEF (Asia – Europe Foundation), parteneriatul cu Școala St. Mark Sr. Public School, Meera Bagh, New Delhi, India, proiectele on-line, în parteneriat cu școli din Asia și Europa: Lets Stroll in the Streets, Entrepreneurs Bazaar, Healthy Living. Merită să menționăm, de asemenea, evenimentul Europe Code Week – Let’s have some fun, let’s code!, STEM Descovery Week, The Maze Below – proiect calificat la finala națională a concursului Company of the Year – Junior Achievement, București, mai 2018, precum și manifestarea francofonă Pique-nique poétique Haikunoi, Premiile Cluburilor Francofone de Afaceri și alte proiecte în care elevii și profesorii se implică constant.

De asemenea, există numeroase acorduri de parteneriat/colaborare încheiate cu ONG-uri, jandarmerie, instituții publice, agenți economici și alte organizații din țară, toate având ca scop derularea de proiecte în beneficul elevilor.

Rezultate școlare

De-a lungul timpului, elevii Liceului ”Petru Maior” au făcut permanent dovada că dețin cheia succesului. Ne referim la laureații numeroaselor concursuri școlare și extrașcolare, avalanșa distincțiilor venind în sprijinul acestei idei. Prezentăm aici palmaresul ultimilor doi ani școlari: 2017-2018, la etapa națională, un premiu special – limba latină, două participări – limba engleză, matematică, iar la etapa județeană: un premiu I – limba engleză, cinci premii II – limba latină, două – limba engleză, baschet băieți gimnaziu, handbal băieți liceu, două premii speciale – limba engleză, cinci mențiuni – trei la matematică, limba engleză, TIC. În anul școlar 2018-2019, la etapa națională o mențiune – limba engleză și două participări la matematică, iar la etapa județeană trei premii II (limba engleză, religie, TIC); opt – premii III (două – matematică, limba engleză, religie, TIC, handbal liceu, baschet gimnaziu (fete, băieți); șase  mențiuni (trei – limba engleză, matematică, limba română, istorie).

La acest palmares se cuvine să adăugam numeroasele premii la concursurile incluse în CAEN/CAERI, CAEJ. Nu trebuie să uităm preocuparea permanentă pentru studiul limbilor străine, materializată de-a lungul anilor prin obținerea de certificate internaționale Cambridge și DELF.

***

Școala este una dintre întâlnirile esențiale ale vieții, care deschide orizonturi și generează, în timp, alte și alte întâlniri semnificative. Roadele educației nu apar dintr-odată, dar important este să se declanșeze mecanismele schimbării evolutive sau criza fecundă.  Numai astfel se poate edifica cea mai mare și mai valoroasă operă – propria viață și fericire – un ideal împlinit de numeroși absolvenți de prestigiu cu care ne mândrim – arhitecți, medici, avocați, informaticieni, profesori universitari, profesori în învățământul preuniversitar.

„Singura modalitate prin care poți face lucruri extraordinare este să iubești ceea ce faci” – cuvintele lui Steve Jobs  exprimă atmosfera și convingerile elevilor și profesorilor Liceului Teoretic ”Petru Maior”, care fac lucruri extraordinare într-o școală vie și puternică, pregătită să aniverseze în această toamnă 100 de ani de învățământ românesc.

Prof. Felicia Rus
Prof. Emilia Kaliniak
Prof. Ioan Câmpean
Dir. Cosmina Forț
Dir. adj. Livia Divricean

Articole din aceeasi categorie

One Response to Liceul „Petru Maior” – apostol al comunității și culturii gherlene

  1. Aurel Bria

    Multe felicitari pentru rezultatele bune obtinute….va sugerez mai mult interes pentru participarile la Olimpiadele de matematica, fizica, chimie,biologie, materii necesare pentru accederea la facultatile tehnice si de medicina care sunt de viitor…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *