Întrecerea dronelor

Numeroşi clujeni au ținut în acest weekend să-i vadă pe cei 27 de piloţi de aeromodele care s-au întrecut în cadrul celei de a treia ediţii a concursului internațional Liberty Multirotor Racing. Evenimentul a avut loc în curtea parcului tehnologic Liberty Technology Park și a fost organizat de Asociația Română de Aeromodelism.

Profitând de o vreme superbă, părinți și copii, tineri și vârstnici, au ales să urmărească concursul de manevrat multirotoare, desfășurat pe o pistă de 20.000 de metri. Traseul pe care au trebuit să-l parcurgă competitorii proveniți din România, Austria și Ungaria a fost amenajat special cu steaguri, porți și tunel, precum și cu sistem de semaforizare vizual și acustic, sistem de cronometrare și ecrane mari pentru vizualizarea imaginilor transmise de pe multirotoare. „Cu linie de pornire și sosire setată, pista este tridimensională, iar multirotoarele trebuie să zboare în sus, în jos, în jurul și prin diferite puncte de control, obstacole, tunele și porți”, a explicat Andras Babos, membru al Asociaţiei Române de Aeromodelism (ARA),.

Multirotor Racing este un tip nou de sport, cu aeromodele controlate la distanță de piloți care folosesc și ochelari inteligenți și care se întrec contratimp. Din punct de vedere tehnic, un multirotor este un „quadcopter”, adică un aeromodel guvernat de o telecomandă – flight controller. În cadrul întrecerii, piloții își ghidează multirotoarele cu ajutorul unei radiocomenzi și a unei perechi de ochelari inteligenți, asemănători celor de realitate virtuală, unde văd imaginile transmise în timp real de camerele video de pe multirotoare. Cei mai buni piloți au reflexe rapide și control foarte bun.

Trucuri amețitoare

În timpul unei curse pe pista amenajată în parcul tehnologic de pe strada Gării din Cluj-Napoca, o dronă a atins viteză de peste 160 km/h, cu accelerație de la 0 la 100 km/h în mai puţin de 1,5 secunde. Una dintre atracțiile concursului a fost proba de freestyle, în cadrul căreia fiecare concurent a executat flipsuri, bucle, rulouri și alte trucuri amețitoare. Proba freestyle este una mai relaxantă, în care piloții nu au reguli sau granițe impuse.

Pentru a ajunge la un nivel minim de manevrare a aparatului, un pilot de multirotoare are nevoie de un an de pregătire. Un astfel de multirotor pentru competiţii costă între 500 şi 1000 de euro, în funcţie de configuraţie.

Drona, considerată aeronavă civilă fără pilot la bord

Ciprian Dughir, președintele Asociației Române de Aeromodelism a declarat pentru Făclia că prin aceste competiții se dorește promovarea activității de aeromodelism. „Vrem să arătăm lumii că dronele nu sunt periculoase atâta timp cât zboară controlat și se respectă niște reguli. Totodată, dorim să tragem un semnal de alarmă legat de cei care zboară în oraș și deasupra zonelor populate că nu este în regulă ce fac. Noi zburăm aici în cadru controlat și nu există niciun pericol pentru public. Toți piloții respectă regulile”, a spus Dughir. Acesta a precizat că legislația actuală din România este foarte strictă și nu încurajează practicarea aeromodelismului iar asociația pe care o reprezintă face demersuri pentru a o modifica astfel încât să devină mai permisivă. „Vrem să putem zbura nu atât de îngrădiți cum se întâmplă în prezent. Conform actualei legislații, aeromodelul este considerat aeronavă civilă fără pilot la bord. Practic este supus Codului Aerian Român. Prin urmare, încercăm să modificăm Codul aerian astfel încât aeromodelul să fie tratat diferit față de aeronava civilă fără pilot de bord”, a mai spus Dughir.

Președintele Asociației Române de Aeromodelism a menționat că față de edițiile precedente, competiția din acest an a avut un regulament mai aspru iar traseul a fost unul mai complicat.

Cu sediul central la Cluj-Napoca, Asociația Română de Aeromodelism (ARA) este o organizație non-profit și neguvernamentală care își propune să lupte pentru drepturile și libertățile aeromodeliștilor, să promoveze aeromodelismul și să ajute la crearea unui cadru de zbor sigur pentru toți participanții la traficul aerian.

Cosmin PURIȘ

Articole din aceeasi categorie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *