Încă 60 de autobuze de ultimă generaţie, pe străzile Clujului

Primăria municipiului Cluj-Napoca continuă investiţiile pentru îmbunătăţirea calităţii transportului în comun din oraş, prin achiziţionarea a 60 de autobuze marca Mercedes, care vor completa actuala flotă CTP, anunţă primarul Emil Boc, amintind că recent, au fost puse în circulaţie 15 noi troleibuze articulate, iar în decursul acestei luni 11 autobuze electrice vor fi de asemenea introduse în circuit.
Potrivit edilului, preţul unui autobuz este de peste un milion de lei (1.046.994 de lei) + TVA, costul celor 60 de vehicule care urmează să fie achiziţionate fiind de 62.819.640 lei + TVA. „Autobuzele corespund tuturor normelor europene în domeniu, este un autobuz modern, dotat cu echipamente ce au caracteristici de ultimă generaţie. Perioada de garanţie pentru ansamblu vehicul este de 5 ani sau 350.000 de km”, precizează Boc.
Noile autobuze au o capacitate de transport de 104 călători, din care 26 locuri pe scaune şi 78 locuri în picioare, lungimea autobuzului fiind de 12 metri. Acestea dispun de loc special amenajat în salon pentru fotoliile rulante şi landourile pentru copii, podea complet coborâtă, precum şi rampă pentru fotoliile rulante ale persoanelor cu dizabilităţi. De asemenea, acestea au trei uşi duble (cu câte două foi fiecare), cu sistem antistrivire a călătorilor şi sunt prevăzute cu un sistem care permite înclinarea pe o parte a autobuzului în staţii (kneeling). Autovehiculele sunt dotate cu sistem de încălzire în sezonul rece, sistem de aer condiţionat pentru sezonul cald, ventilaţie naturală prin geamurile batante şi prin trapele de aerisire cu acţionare electrică şi ventilaţie forţată prin turboventilatoare. Totodată, noile autobuze sunt prevăzute cu sistem de iluminare interioară a salonului cu lămpi de tip LED, afişaje de traseu exterioare cu LED-uri (faţă , lateral şi spate), indicator vizual interior de staţii cu LED-uri, monitor tip LCD extrawide pentru vizualizarea întregului traseu, a tuturor staţiilor şi a poziţiei curente a autobuzului pe traseu, monitor tip LCD pentru anunţuri publicitare, anunţarea vocală a staţiilor în salon, staţie de amplificare, Radio – CD şi microfon, sistem de supraveghere video în interior şi exterior, sistem de numărare a călătorilor transportaţi şi sistem de ticketing. Mai mult, călătorii vor fi informaţi vocal – în exteriorul autobuzului , în dreptul primei uşi, pentru informarea persoanelor cu deficienţe de vedere – asupra numărul de traseu şi a direcţiei de deplasare. „Pentru urcare sau coborâre din autobuz, călătorii trebuie să apese butonul de comandă din dreptul fiecărei uşi din exterior sau din interior . Se vor deschide doar uşile care au avut o astfel de comandă din partea călătorilor. Şoferul poate să selecteze deschiderea automată în staţii a uşilor la comanda călătorilor sau să selecteze deschiderea uşilor prin comanda dată de el de la bord. Pentru a urca în mijlocul de transport, persoanele care se deplasează în fotoliu rulant trebuie să anunţe şoferul prin apăsarea butonului din exteriorul autobuzului din dreptul uşii a doua, în dreptul căreia este afişată pictograma standard pentru <<fotoliu rulant>>. La o astfel de comandă, pe bordul şoferului apare o iconiţă cu acelaşi simbol standard, care anunţă şoferul să coboare, să manevreze rampa de acces şi să asiste persoana care se deplasează în fotoliu rulant să urce în siguranţă în autobuz. Şoferul nu poate să închidă uşile şi să plece din staţie decât după apăsarea unui buton din bord, care confirmă că persoana a urcat în siguranţă şi este poziţionată corect în zona special amenajată. Pentru a coborî din autobuz, înaintea staţiei de destinaţie, persoana care se deplasează cu cărucior rulant trebuie să apese butonul din interiorul salonului unde se află locul special amenajat pentru cărucioarele rulante. La o astfel de comandă, pe bordul şoferului apare iconiţa ce simbolizează căruciorul rulant şi şoferul ştie că la prima staţie trebuie să manevreze rampa de acces şi să asiste coborârea în siguranţă a persoanei care se deplasează cu fotoliul rulant. După coborârea în siguranţă a fotoliului rulant, şoferul trebuie să apese butonul de confirmare de la bord pentru a putea închide uşile şi să plece din staţie. Pentru urcarea sau coborârea landourilor pentru copii se procedează la fel ca la fotoliile rulante, iar la bord, şoferul este atenţionat prin apariţia unei iconiţe care simbolizează landoul pentru copii. În exteriorul autobuzului este poziţionat un buton special pentru landou, iar în interiorul salonului, butonul este comun cu cel pentru fotolii rulante”, explică Emil Boc.
Noile autobuze dispun de motoare diesel de 220 kW (299 CP ), cu norma de poluare EURO VI şi dispun de sistem de frânare dotat cu ABS, EBS şi ESR.

Adriana STUPAR

Articole din aceeasi categorie