Gradus ad Parnassum

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }

Tineri frumoşi, tineri talentaţi

Simfonicul serii de marţi 14 mai intră în categoria celor care nu se uită deloc. Nu are cum să se uite atâta timp cât am fost spectatorii unei seri în care atributul principal a fost virtuozitatea.

Şase au fost momentele solistice, cinci propuneri de tineri talentaţi ai Colegiului de Muzică “Sigismund Toduţă” din Cluj – Napoca, director prof dr Hilda Iacob, tineri frumoşi şi talentaţi, pe care am avut ocazia să-i văd şi să-i ascult şi în alte producţii muzicale, să scriu despre ei şi arta lor.

La pupitrul Orchestrei Filarmonicii Transilvania s-a aflat, ca de fiecare dată, Horvath Jozsef. Şi tot ca de fiecare dată, a urmărit modul în care Maestrul le-a ghidat demersurile muzicale, reuşind o seară care, repet, nu se uită.

Cei şase tineri sunt laureaţi naţionali şi internaţionali, toţi fac cinste şcolii în care se perfecţionează, toţi sunt tineri care, cu siguranţă, îşi vor atinge scopurile. Şi, părere personală, toţi şase trebuie să facă din solistică un scop în sine. Continuarea stă nu numai în eforturile lor, ci şi în cele ale profesorilor de specialitate şi ale părinţilor.

Un cuvânt stă la baza tuturor interpretărilor, virtuozitatea, de aici pornesc. Apoi se poate vorbi despre siguranţă în abordarea partiturilor, feeling, impetuozitate, acurateţea sunetului, o bună colaborare pe axa dirijor – orchestră, toate pornind de la o judicioasă alegere a lucrărilor.

Îmi face plăcere să-i amintesc pe Rebeca Denisa Badea (flaut; “Scenă pastorală română pentru flaut şi orchestră” de Petre Elinescu), Maksay Gergo (violonecl; “Rapsodia ungară op 68” de David Popper), Kiss Jolan şi Feher Zselyke (ambele flaut; “Andante şi Rondo pentru două flaute şi orchestră de coarde op 25” de Haydn), Vlad Câmpean (violoncel; Concertul nr 1 pentru violoncel în do major, părţile II şi III) şi Maria Izabela Voropciuc (pian; Concertul nr 1 pentru pian în do major op 15 de Ludwig van Beethoven). Cu o menţiune pentru Izabela Voropciuc, impetuoasă abordare a Studiului op 25 nr 11 în la minor “Vânt de iarnă” de Chopin, studiu de o virtuozitate aparte.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *