Galeriile de Artă FĂCLIA. Maria Bocan, cu sufletul plin de flori, de culori

Senină, cu sufletul plin de flori, culori, de planuri, doamna Maria Bocan îşi poartă cu optimism speranţele şi amintirile anilor de viaţă. Frecventează atelierele unor pictori ca Incze Ferencz, Feher Margareta sau Szopos Alexandru, despre care doamna Bocan păstrează amintirea unor artişti “cu premii la Paris”, în anturajul cărora cunoaşte teoria artei, ştiinţa studiului de atelier. Dar preferinţele ei rămân legate de şcoala de pictură românească, plină de lumină şi umanitate, Ştefan Luchian, Nicolae Tonitza şi mai ales Nicolae Grigorescu.

Se înscrie la Şcoala populară de artă, la ceramică. Este apreciată de profesorul ei, artistul Nicu Pop, care o susţine la vernisajele primelor expoziţii personale. Pictura şi cunoaşterea tehnologiilor artei ceramicii o duc la ‘Iris’, secţia de creaţie, decoruri speciale pictate manual.

A fost foarte apreciată pentru talentul şi naturaleţea delicată cu care decora diferitele forme de vaze sau farfurii, înnobilând totul cu pictura sa originală, porţelanurile semnate făcând-o cunoscută în toată lumea. Sunt amintiri dragi, pe care le păstrează în suflet. A continuat şi continuă să picteze, participând la expoziţiile de amatori, fiind des premiată. A pictat flori, portrete de copii, cam tot ce sufletul său considera şi consideră că este expresiv. Ultima expoziţie personală, însoţită de porţelanuri pictate de Domnia Sa, a fost la sediul Academiei din Cluj, puţin după 1990.

Pasiunea pentru flori este încă vie în viaţa doamnei Bocan, crinii şi alte plante exotice fiind mereu prezente în casa sa, pe balcoane dar şi în picturile – studii pe care le face şi acum. Cu atenţie şi dragoste, preferinţele sale plastice se îndreaptă în ultimul timp, spre tehnica delicată a pastelului şi spre redarea expresivităţii prietenilor necuvântători ai oamenilor, câinii de diferite rase, pisicile. Pentru că iubeşte copiii, i-a reprezentat cu plăcere în preferata tehnică a pastelului. Anii mulţi în care s-a dedicat picturii decorative pe porţelan au făcut ca şi în pictura de gen, portrete, naturi statice, să se exprime cu anumite caracteristici, care o plasează într-o decorativitate cu influenţe culturale derivate din stilurile ornamentale întâlnite în ceramica orientală, modernistă sau în clasicitatea atelierelor europene. Fonduri colorate, de preferat în culori calde, pe care desenează cu culoare, acuarela, tempera, ulei sau pastel, motive bine compuse, centrate, elaborate graţios. Portretele de copii exprimă o sinteză aproape decorativă, dar linia cu care descrie expresia rămâne sintetică şi elementul plastic expresiv prin care se exprimă. Pentru doamna Bocan, portretele de copii reprezintă valori în care se regăseşte credinţa sa în autenticitate, în omenie şi dorinţa de progres pentru care are un adevărat cult. Darul narativ al proporţiilor, expresivitatea în redarea unicităţii motivului, opţiunea sintetică în definirea intenţiilor sale plastice o regăsim vie şi frumoasă atât în pictura pe porţelan, cât şi în actualele lucrări în paste sau alte tehnici. De altfel, cultura şi atenţia vie cu care priveşte lumea şi cu care a parcurs cele peste opt decenii de viaţă, îi dau o forţă şi o vitalitate exemplare pentru noi toţi.

Margareta CATRINU

Articole din aceeasi categorie