Galeria Quadro: Vernisaj MARIA CIUPE. Arta textilă a anilor 1960 – 1970

joi 15 februarie, 18. 00

Galeria Quadro îşi propune ca, printr-o serie de expoziţii, să atragă atenţia asupra unor opere din domeniul artelor decorative şi aplicate, adesea trecute cu vederea de critica şi istoriografia artei, deşi, de multe ori, abordările proaspete şi susţinute întâlnite aici au relevanţă atât pentru istoria artei, cât şi pentru o mai bună înţelegere a perioadei în care au fost realizate.

Expoziţia reprezintă o restituire care doreşte totodată să atragă atenţia asupra unui domeniu artistic (arta textilă) care în anii şaizeci-şaptezeci a fost extrem de importantă atât la nivel naţional, cât şi global pentru apariţia unor noi fenomene artistice.

Arta textilă fiind considerată în primul rând un domeniu de activitate feminin şi multă vreme tratat de critică într-un mod îngăduitor a reprezentat un domeniu extrem de bogat şi fertil, care în acele decenii a adus un aport major unor fenomene ale artei contemporane, precum process art, minimal art, soft sculpture, artă conceptuală, performance etc.

„Doamna Ciupe deschide în aşa manieră prin ele [prin tapiserii] fereastra către peisajul natural neatins şi fermecat de care ambientul omului de astăzi se îndepărtează din ce în ce mai mult, încât nu ne oferă simple surogate de imagine, ci se străduieşte să stârnească în noi dorinţa de a micşora acea distanţă.” – Mezei József

Dubla pregătire profesională a Mariei Ciupe (născută în 1909, Király Mária Sarolta), la secţia de artă textilă a Şcolii de Artă Decorativă din Budapesta şi la secţia pictură a Şcolii de Arte Frumoase din Cluj, i-a permis deopotrivă să activeze atât în domeniul picturii şi al graficii, cât şi în cel al artei textile. În calitate de lector al secţiei textile de la Institutul de Arte „Ion Andreescu” din Cluj a format numeroase generaţii de textilişti.

Expoziţia MARIA CIUPE. Arta textilă a anilor 1960 – 1970, prezintă un număr de 8 tapiserii, dintr-un total de 19. Mai multe tapiserii importante, din păcate, sunt pierdute.

Tapiseriile nu au mai fost reunite într-o expoziţie din 1973, iar despre schiţele premergătoare lucrărilor textile putem afirma că nu au fost prezentate niciodată publicului.

Realizarea expoziţiei de la Galeria Quadro a fost motivată în mare măsură de existenţa acestora din urmă, care ne oferă o privire intimă în procesul creaţiei Mariei Ciupe, întrezărind o abordare a cărei modernitate uneori se manifestă mai liber în schiţe decât în lucrările finale.

Maria Ciupe face parte din acea generaţie care s-a luptat să ridice arta textilă la rangul de artă majoră, acolo unde îi era locul în cele mai bune momente ale sale în istoria artei. Sinteza Mariei Ciupe, constând dintr-o serie relativ restrânsă de tapiserii, a fost realizată într-o etapă târzie a carierei sale (artista avea 56 de ani în 1964 când a început seria), într-un moment în care generaţia mai tânără pornea deja spre ieşirea din cadrele clasice ale genului. Această sinteză personală şi susţinută are un loc clar în istoria artei din România, în rândul acelor opere care au restituit demnitatea genului.
Tapiseriile Mariei Ciupe parcurg o serie de stilizări ale compoziţiei, care părăsesc viziunea realistă. Apelând la modalităţi de coagulare a imaginii (prin colaj şi decalcomanie) specifice avangardei istorice, artista creează compoziţii concentrate în jurul câtorva motive embleme, în paralel cu stilizarea imaginii tinzând şi spre reducerea narativităţii imaginii.

Tapiseriile sunt caracterizate de o cromatică foarte rafinată, paleta de culori tinzând de la culorile lânei şi pământului până la cele sălbatice care evocă culorile scoarţelor maramureşene.

Machetele transpuse la scara corpului uman şi a spaţiilor locuite nu mai sunt picturi de privit, ci devin prezenţe cu care trăieşti. Ele încetează să fie ferestre spre ceva, devenind mijloacele „revrăjirii lumii”, aşa cum este cazul celor mai bune tapiserii ale Mariei Ciupe.

Articole din aceeasi categorie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *