„Facerea facerii” sau „Sbucium din adâncuri”

Una dintre expozițiile temporare pe care le putem vizita în incinta Muzeului de Artă aduce laolaltă două viziuni puternice asupra universului interior al ființei, racordat la macrounivers. „Furtuna dinlăuntrul meu” înseamnă prezența pe simezele muzeului clujean a două artiste -Vioara Bara și Anca Ciubăncan- artiste ce transmit, negreșit, curajul coloristic și al dimensiunilor de exprimare artistică.

Anca Ciubăncan (cursuri la Școala de Artă Cluj-Napoca, absolventă a Liceului de Artă, mentori profesorii Ioan Sbârciu și Margareta Catrinu; studii superioare în domeniul tehnic) este un nume ce se impune tot mai mult în peisajul artelor vizuale clujene. O dovedește și proiectul de față, expoziție cu lucrări de pictură, de ample dimensiuni, artă abstractă ce vine să pună în lumină plenitudinea, convergența stărilor, a trăirilor multiple. Fiind vorba de sublimare, de metaforizare prin culoare și formă, tablourile impun o anume răbdare a privitorului, un timp anume de meditație și interiorizare. „În toate însă a pus accent pe comunicare. Și fiecare lucrare în parte reprezintă și comunică o stare. La baza formelor atipice stă un vocabular propriu, potrivit temperamentului, pasiunilor, sensibilităților, gusturilor Ancăi Ciubăncan”, a subliniat jurnalistul Demostene Șofron cu prilejul vernisajului.

Atunci când mediul extern sau cercul de referință par că nu răspund chemărilor, că se retrag într-un unghi lipsit de viață și culoare, tendința este de a explora tot mai intens propriul spațiu lăuntric, văzut ca sursă de permanentă înnoire sau de cunoaștere, de descifrare a tainelor lumii. Sufletul spre care se deschid treptele este o stare complexă, un abis din care țâșnește poezia universală, lirismul reprezentat plastic de Anca Ciubăncan. Între cer și pământ, între spirit și materie descoperim, totuși, o interferență inevitabilă.

Cu arta Ancăi Ciubăncan ne-am întâlnit anul trecut cu ocazia personalei „Culoare și Timp”, găzduite de Turnul Croitorilor sau în cadrul proiectului expozițional „Dual Ornament”, realizat împreună cu designerul Horațiu Veiker.

În aceeași dimensiune a încifrării, dar într-un stil propriu, lucrările Vioarei Bara (absolventă a Academiei de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” București, doctorat în artele teatrului; președinta UAP – Filiala Oradea, peste 200 expoziții personale în țară și în străinătate; scenograf la Teatrul „Regina Maria” din Oradea) șochează prin duritatea simbolurilor, a mesajului. Reprezentantă a neo-expresionismului, manifestând de la bun început o anume rebeliune atât în pictură cât și în scenografie, artista s-a impus prin cicluri precum „Mireasa-și poartă vălul”, „Maternitate”, „Între bestie și supraom”, „Despre dragoste și alți demoni”, „O iguană mănâncă o altă iguană”, „Țipătul femeii pasăre” sau „Poarta spre cerul dinlăuntrul meu”.

Expoziția de față desenează un trunchi comun celor două artiste dacă ar fi să ne oprim asupra unora dintre motive, tematici, cum este de pildă interior-exterior, om/abis/cer, însă viziunile cromatice și ideatice, cum spuneam anterior, diferă. La Vioara Bara, întoarcerea în sine echivalează cu o descompunere în elementele carnale, organice, primordiale ale eului, cu o descriere naturalistă am spune a procesului genezei, al nașterii. Vorbim deopotrivă de nașterea universului și a omului. Abundă simboluri precum peștele-ochi, pasărea, moartea, regnul animal, umanul distorsionat, erotismul deformat; ne aflăm în fața unor compoziții dinamice, expresive.

Vioara Bara are în palmares importante nominalizări și premii naționale și internaționale, amintesc Premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol pentru piesa „Doi gemeni venețieni” de Goldoni (1995), nominalizări la Premiul UNITER pentru cel mai bun scenograf, adevărata consacrare fiind, așadar, după 1989.

Expoziția de pictură „Furtuna dinlăuntrul meu” poate fi vizitată până în data de 5 martie, de miercuri până duminică, între orele 10 – 17.

Iulia GHIDIU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut