Filarmonica de Stat Transilvania Cluj – Napoca

Thomas Sanderling şi Remi Geniet deschid Toamna Muzicală Clujeană… 52

Festivalul Internaţional “Toamna Muzicală Clujeană” ajunge în acest an la cea de-a 52-a ediţie, una dedicată Centenarului Marii Uniri și care se va desfășura sub conceptul ”Înainte de a face o țară, românii au făcut muzică”. În acest sens, fiecare dintre concertele festivalului va include cel puțin o lucrare românescă, începând din epoca barocului până la compozițiile de factură modernă din zilele noastre.

Programul concertului de deschidere va fi unul perfect pentru startul unui festival de toamnă. Pentru început, lucrarea Amurg de toamnă, schiţă pentru orchestră de coarde a lui Alfred Alessandrescu. Compus în 1910, melancolicul Amurg de toamnă vădeşte, prin efectele timbrale şi elementele de stil specific impresioniste, influenţa pe care studiile de la Pars cu celebrul Vincent d’Indy le‑a avut asupra compozitorului. Lucrarea a fost interpretată în primă audiţie absolută la Bucureşti, pe 10 noiembrie 1918, de către Orchestra Societăţii „Amicii orbilor”, dirijată de Celestino Piaggio, ceea ce o face extrem de potrivită pentru deschiderea unui festival de muzică clasică sub semnul Centenarului.

În continuare, pianistul Rémi Geniet, va interpreta, alături de Orchestră, Frédéric ChopinConcertul nr. 2 pentru pian, în fa minor, op. 21. Lucrarea e compusă în 1829, când Chopin ţintea să se afirme în lumea muzicală. Deja de la vârsta de 10 ani, criticii şi spectatorii polonezi îl numeau „al doilea Mozart”, iar popularitatea sa era tot mai mare în rândul saloanelor aristrocraţiei. În raportul final, la terminarea studiilor, era notat: „Chopin F., student în anul trei, talent excepţional, geniu muzical.”

Programul serii se va închide cu Johannes Brahms, Simfonia nr. 4 în mi minor, op. 98, a cărei prime părți reprezintă și coloana sonoră a spotului oficial al Festivalului ”Toamna Muzicală Clujeană”.

Supranumit „micul Beethoven” de Regele Hanovrei (de-abia începutul unui complex de care nu va reuşi niciodată să se elibereze complet), Brahms simţea deja, la 20 de ani, o legătură strânsă cu maestrul clasic, tot aşa cum, foarte curând, avea să cadă sub vraja lui Robert Schumann. Influenţa celor doi îi va stabili lui Brahms drumul stilistic: clasic romantic.

Ultima simfonie din creaţia lui Brahms, Simfonia nr. 4 în mi minor, este o lucrare monumentală, a cărei primă parte se conturează dintr-un gest de început de o simplitate supremă: un interval care urcă şi coboară şi din care se dezvoltă ulterior linii melodice de mare expresie emoţională.

Născut la Sankt-Petersburg, unde tatăl său, renumitul dirijor Kurt Sanderling, era dirijorul principal al Filarmonicii, Thomas Sanderling a studiat la Conservatorul din oraş şi ulterior a urmat cursurile de dirijat la Hochschule für Musik din Berlinul de Est. La vârsta de 24 de ani a devenit director muzical al Operei din Halle. Thomas Sanderling a avut o relaţie strânsă de colaborare cu Dmitri Şostakovici şi cu familia acestuia, pe care o păstrează şi azi, prin soţia celebrului compozitor, Irina. L-a cunoscut pe Şostakovici odată cu debutul făcut la Moscova cu Orchestra de Stat a Rusiei, moment din care cei doi au început o serie de colaborări, ca cea în care Şostakovici i-a cerut lui Sanderling să traducă în germană textele din Simfoniile XIII şi XIV, ulterior Sanderling dirijând primele audiţii germane ale celor două lucrări.

Laureat al mai multor competiţii internaţionale, cîştigător al Premiului II la Concursul Internaţional „Queen Elizabeth” (2013) şi cel mai tânăr câştigător al Concursului Internaţional „Beethoven” de la Bonn, Rémi Geniet este unul dintre cei mai proeminenţi pianişti ai generaţiei sale. În afara Franţei, Rémi a susţinut recitaluri la Carnegie Hall, München Gasteig, NDR Hanover, la Viena, Geneva, Ghent şi Bruxelles. A fost invitat la festivaluri de prim rang, ca cele de la Verbier, Colmar, Mecklenburg-Vorpommen, Festivalul Internaţional de Iarnă din Sankt‑Petersburg, Festivalul „Euriade” din Olanda, Festivalul „Bach” din Montréal, Festivalul din Interlaken. În 2016, la invitaţia violonistului Renaud Capuçon, a participat la Les Sommets Musicaux de Gstaad, unde i‑a fost decernat Premiul „André Hoffmann”.

Geanina Simion/Oana Andreica

Articole din aceeasi categorie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *