Filarmonica de Stat Transilvania Cluj – Napoca. Festivalul internaţional Toamna Muzicală Clujeană, ediţia 51!

13 – 28 octombrie

Doar două zile ne mai despart până la primele sonorităţi ale celei de a 51 – a ediţii, ediţie concentrată în numai două săptămâni, dar o ediţie în care primează calitatea artistică. Situaţie în care intră în discuţie invitaţii, mulţi şi însemnaţi, dar şi programele gândite pentru cele două săptămâni de festival.

Cum s-a ajuns la două săptămâni? Ne spune managerul Filarmonicii, Marius Tabacu, citez, “Una din schimbările esenţiale vizează… timpul. Dacă până anii trecuţi festivalul se desfăşura pe o perioadă întinsă, trei, patru săptămâni, anul acesta comprimăm timpul în favoarea calităţii artistice. Sunt două săptămâni, dar două săptămâni pl

ine, cu solişti de top, cu evenimente muzicale zilnice. Beneficiem pentru cea de a 51 – a ediţie de sponsori generoşi, iubitori ai muzicii clasice şi nu numai, iubitori ai actului cultural. Faţă de anul trecut, Administraţia Fondului Cultural Naţional nu ne ajută cu nici un ban ! Părerea mea este că acest refuz al lor nu este altceva decât o certificare a valorii noastre artistice, dar şi o certificare a faptului că Filarmonica ‘Enescu’ nu trebuie concurată de provincie. În altă ordine de idei, avem o nouă identitate vizuală, un nou logo – ‘Notele vii dintr-o natură moartă’ -, fiecare concert în parte beneficiind de o imagine plastică proprie, melanj al naturii cu muzica. Festivalul în sine este o provocare pentru orice organizator de spectacole. Invitaţii sunt în marea lor majoritate tineri, dar tineri solişti laureaţi ai numeroase festivaluri şi concursuri internaţionale, de dirijat, de pian, vioară,…Pianistul primei seri, Antonii Baryshevskyi este laureat cu premiul I în prestigiosul concurs pentru pian ‘Arthur Rubinstein’; violonistul austriac Emmanuel Tjeknavorian a câştigat Premiul pentru cea mai bună interpretare a Concertului pentru vioară de Sibelius; Erina Yashima este dirijor, asistenta lui Ricardo Mutti la Chicago; pianistul Remi Geniet a fost cel mai tânăr câştigător al concursului internaţional ‘Beethoven’ de la Bonn,… Finalul festivalului propune o lucrare de referinţă, opera în concert Aurul Rinului de Wagner, cu mulţi invitaţi surpriză. Aurul Rinului este o altă provocare, aducem doi instrumentişti de la Budapesta (trompetă bass şi trompetă contrabass), tube wagneriene, şase harfe,… Spuneam că avem recunoaştere internaţională deplină. O dovedeşte şi faptul că în 30 noiembrie, vom cânta pe celebra scenă Musicverein din Viena (sala concertelor de Anul Nou) şi suntem prima orchestră din România post 1990 care va urca pe această scenă de concert.”

Despre stagiunea 2017 – 2018 mă voi pronunţa într-o altă intervenţie. Acum mă voi axa pe Toamna Muzicală Clujeană, ediţia cu numărul 51.

Miroslav Skorik şi Serghei Prokofiev în concertul de deschidere

vineri, 13 octombrie, 19. 00 * Colegiul Academic

Programul primei seri este extrem de generos şi am în vedere invitaţii – Mykola Diadiura/dirijor, Antonii Baryshevskyi/pian, Veress Orsolya/mezzosoprană; dirijor al corului Cornel Groza -, dar şi programul de concert, veţi aprecia singuri, ingenios alcătuit. Se va cânta ‘Tripticul Huţul’ de Miroslav Skorik, Concertul nr 3 pentru pian şi orchestră în do major op 26 de Prokofiev şi tot de Prokofiev, cantata ‘Aleksandr Nevski’ (extrasă de pe coloana sonoră a filmului istoric regizat de Sergei Einsenstein).

Mykola Diadiura este absolventul Conservatorului de Stat din Kiev. Studiile de dirijat au fost completate în Statele Unite cu Seiji Ozawa, Leonard Bernstein şi Andre Previn. În prezent, Mykola Diadiura este director muzical al Operei Naţionale a Ucrainei, dirijor principal al Orchestrei de cameră din Kiev şi al Filarmonicii Naţionale a Ucrainei.

Pianistul Antonii Baryshevskyi a studiat pianul la Academia Naţională de Muzică din Kiev, apoi la Ecole Normale de Musique de la Paris. Actvitatea solistică înseamnă Italia, Marea Britanie, Franţa, Japonia, Coreea de Sud, Statele Unite, Germania, Israel, Rusia, acum România.

Mezzosoprana Veress Orsolya deţine un vast repertoriu de operă şi vocal – simfonic, de amintit fiind ‘Stabat mater’ de Pergolesi, ‘Requiem’ – ul de Mozart, ‘Misa în mi bemol major’ de Max Filke, ‘Simfonia a 9’ – a şi ‘Fantezia corală’ de Beethoven,… Repertoriul I-a deschis calea multor invitaţii pe scene muzicale din Italia, Elveţia, Germania, apariţii dese şi aplaudate la scene deschise.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie