Filarmonica de Stat Transilvania Cluj – Napoca. Concert vocal-simfonic – dirijor Cristian Mandeal. Solist Florin Estefan

• vineri 8 iunie, 19. 00 • Colegiul Academic

După concertul de închidere a stagiunii trecute, în care publicul a ascultat, în primă audiţie publică, lucrarea Pastorale-Fantaisie a lui George Enescu, urmată de Simfonia I în Mi bemol major, Filarmonica de Stat „Transilvania” continuă seria dedicată lucrărilor compozitorului român cu Simfonia a II-a în La major, de data sub bagheta lui Cristian Mandeal, unul dintre cei mai reputaţi dirijori români şi interpreţi ai muzicii enesciene. Programul concertului de vineri, 8 iunie, de la ora 19 ( la Auditorium Maximum), va fi întregit de Bachiana compusă de Cornel Ţăranu şi de Cântecele calfei drumeţe de Gustav Mahler, în interpretarea baritonului Florin Estefan.Reprezentant al muzicii noi româneşti, Cornel Ţăranu ocupă un loc singular într-o generaţie de compozitori de excepţie. A studiat la Cluj cu Sigismund Toduţă, apoi la Paris cu Nadia Boulanger şi Olivier Messiaen şi la Darmstadt cu György Ligeti şi Bruno Maderna. Lucrarea Bachiana, compusă în 2016, se înscrie pe linia lucrărilor în care compozitorul reinterpretează semnificaţia unor elemente muzicale pre-existente – în acest caz dintr-o fugă de Johann Sebastian Bach – prin prisma gândirii sale avangardiste. Cântecele calfei drumeţe de Gustav Mahler sunt unul dintre cele mai îndrăgite cicluri de lieduri ale compozitorului şi, în acelaşi timp, una dintre cele mai cunoscute compoziţii ale sale. Au fost compuse pe texte proprii ale lui Mahler, inspirate din lirica populară, şi au în centru suferinţa unui tânăr a cărui iubită se căsătoreşte cu un altul. Limbajul muzical al lui Mahler este tributar aici liedurilor lui Franz Schubert şi lumii sale de expresie, în care ideile şi emoţiile din text îţi găsesc cea mai desăvârşită traducere muzicală. Compozitorul şi violonistul George Enescu este, în mod indubitabil, cea mai importantă personalitate muzicală pe care a avut-o vreodată România. Muzica sa şi-a găsit rădăcinile în folclorul ţării natale, pe care Enescu l-a explorat în cele mai originale moduri şi l-a pus în contextul tehnicilor de compoziţie vest-europene. Simfonia a II-a, o lucrare de mare complexitate şi dificultate, a fost scrisă în 1912 şi dezvăluie o lume luxuriantă ca cea lui Richard Strauss şi o extraordinară coerenţă a celor trei părţi care o compun, prin elementele care le traversează.

Repertoriul extraordinar de vast al dirijorului Cristian Mandeal (atât în domeniul simfonic, cât şi în cel de operă) se concentrează, în special, pe secolul al XIX-lea şi prima jumătate a secolului al XX-lea. A dirijat peste şaizeci de prime audiţii absolute, lucrări ale compozitorilor români, dar şi ale unor compozitori străini, în parte dedicate dirijorului însuşi. Este un promotor neobosit al creaţiei lui George Enescu, promovând-o pe toate meridianele. Un capitol aparte îl reprezintă opera Oedipe, pe care a prezentat-o în primă audiţie britanică – la Festivalul de la Edinburgh (2002) – şi italiană – la Teatro Lirico din Cagliari (2005). În anul 2008, a devenit Preşedintele Societăţii „George Enescu” din Londra.

Repertoriul său vocal-simfonic al baritonului Florin Estefan cuprinde Simfonia a IX-a de Beethoven, Cäcilienmesse de Haydn, Recviemul de Mozart, Petite Messe Solennelle de Rossini, Carmina Burana de Carl Orff, Recviemul de Gabriel Fauré, Cântecele şi dansurile morţii de Modest Mussorgski.

Program : Cornel Ţăranu – ‘Bachiana’; Gustav Mahler – ‘Lieder eines fahrenden Gesellen (Cântecele calfei drumeţe)’; George Enescu – ‘Simfonia a II-a în La major, op. 17’

Oana ANDREICA/Geanina SIMION

Articole din aceeasi categorie