Filarmonica de Stat Transilvania

Ceasul şi clopotele! Parcurs muzical Haydn – Rahmaninov

vineri 10 mai, 19. 00 * Colegiul Academic

Vineri sunteţi invitaţi la un concert vocal-simfonic deosebit – Ceasul și clopotele, sub bagheta unui dirijor-poet, pentru prima dată pe scena Filarmonicii din Cluj. Vladimir Fanshil va dirija două lucrări superbe – ”Ceasul” lui Haydn și ”Clopotele” lui Rahmaninov (lucrarea preferată a acestui compozitor din toată opera sa de compoziție).

În ceea ce privește ”Ceasul” lui Haydn, Simfonia nr. 101 în Re major a fost numită așa de către critici, nu d ecătre Haydn însuși. Haydn a început Simfonia nr. 101 la Viena, în 1793, şi a finalizat-o la Londra, în februarie 1794, când s-a reîntors aici, avându-l în compania sa pe copistul Johann Eisler. Lui Haydn i s-a pus la dispoziţie o orchestră care includea clarinete, doar una dintre ultimele şase simfonii neprofitând de această nouă bogăţie a sonorităţii. Simfonia s-a bucurat de succes de la bun început, încă de la prima sa audiţie primele două părţi trebuind să fie bisate.

În Rusia, clopotele au avut dintotdeauna o intensă putere spirituală şi culturală. Privite adesea ca înzestrate cu viaţă şi chiar purtând nume, ele protejau, în conştiinţa colectivă, ascultătorii de boli sau alte evenimente triste. La un moment dat, Moscova avea nu mai puţin de patru mii de clopote, iar vizitatorii se lăsau adesea vrăjiţi de sonorităţile lor exotice, pe care numeroşi scriitori ruşi le-au elogiat în poeme, poveşti sau romane. „Toată viaţa mea”, spunea Rahmaninov, „mi-au plăcut sunetele şi muzica diferită a clopoţeilor şi a dangătelor clopotelor funerare.” Cântecele din Kolokola (titlul rusesc al Clopotelor) sunt strâns legate de viziunea lui Rahmaninov asupra bisericii şi a muzicii religioase – ca, de pildă, cântul ortodox ce-şi află ecourile în simfoniile lui sau imnul catolic pentru morţi Dies irae, utilizat cu un efect uluitor în lucrarea orchestrală ce precede Clopotele, poemul simfonic Insula morţilor, inspirat de tabloul lui Arnold Böcklin.

Dirijorul australian Vladimir Fanshil s-a remarcat drept un artist a cărui arie de interes se concentrează atît pe repertoriul simfonic, cît şi pe cel de operă şi balet. După colaborarea ca asistent al celebrului dirijor Iván Fischer, Vladimir a continuat cu seria debuturilor la orchestre ca Budapest Festival Orchestra, Konzerthausorchester Berlin, Orchestra Teatrului Mariinsky, Orchestre national d’Île-de‑France, Filarmonica Naţională şi Opera Naţională din Odessa. Colaborările semnificative din această stagiune includ concertele cu Filarmonica din Luxemburg, Orchestra Simfonică din Bilkent şi reîntoarcerea la Teatrul Mariinsky. Claritatea sa tehnică şi libertatea emoţională îl recomandă pentru un spectru foarte larg de repertorii. Vladimir este, de asemenea, şi poet, lucrările sale literare fiind deja publicate.

Program: Joseph Haydn – Simfonia nr 101 în re major Hob I:101 ‘Ceasul’; Serghei Rahmaninov – Simfonia corală ‘Clopotele’ op 35 * dirijor Vladimir Fanshill; dirijorul corului Cornel Groza; solişti Brigitta Kele/soprană, Cristian Mogoşan/tenor, Cristian Hodrea/bas – bariton

Geanina Simion/Oana Andreica

Articole din aceeasi categorie