Filarmonica de Stat Transilvania

Program inedit sub bagheta dirijorului George Jackson. Solist Amit Peled

vineri 3 mai, 19. 00 * Colegiul Academic

În concertul serii de vineri 3 mai, veți avea parte de un program inedit, foarte pictural, sub bagheta dirijorului londonez George Jackson. Dacă seara se va deschide rătăcind prin păduri de poveste, pe fundalul uverturii operei Hänsel şi Gretel, în final veți simți atmosfera și aroma Scoției în muzica lui Mendelssohn, construită ca o adevărată carte poștală dintr-o călătorie. Invitatul special al concertului este Amit Peled, un fost baschetbalist care va demonstra că a meritat să lase mingea de baschet penttru violoncel, oferindu-vă spre ascultare o lucrare deosebită, descoperită târziu (în 1961) – Concertul nr. 1 pentru violoncel, în do major, de Haydn.

Cea mai mare parte a creaţiei lui Humperdinck s-a concentrat pe lucrări vocale. Sora sa, Adelheid Wette, a fost cea care i-a dat ideea să scrie cântece bazate pe basmul fraţilor Grimm Hänsel şi Gretel. Humperdinck a făcut însă mai mult de atât, compunând o operă care a fascinat publicul încă de la prima sa reprezentaţie, de la Weimar, sub conducerea lui Richard Strauss (1893). Premiera din Hamburg, un an mai târziu, a fost dirijată de Gustav Mahler. În întreaga operă se resimte influenţa lui Richard Wagner, dar şi a curentului verist italian. Texturile orchestrale dramatice şi tehnica leitmotivelor împrumutate de la Wagner sunt printre cele mai evidente trăsături ale muzicii operei, cărora Humperdinck le alătură melodiile sale simple, influenţate de cântecele populare.

A doua lucrare a serii – Concertul nr. 1 pentru violoncel, în Do major, de Haydn – are o poveste interesantă. Compus între 1761/1765 pentru talentatul violoncelist Joseph Weigl din Orchestra Curţii Prinţului Esterházy, Concertul în Do major pentru violoncel a fost pierdut până în 1961, când a fost redescoperit la Muzeul Naţional din Praga, împreună cu o serie de documente din castelul de la Radenin.

Lucrarea se remarcă printr-un nivel înalt de virtuozitate a instrumentului solist. Ca în concerto grosso baroc, ansamblul acompaniator este restrâns: coarde, două oboaie şi doi corni. Regăsim însă şi o linie de bas continuu, pe care se presupune că o interpreta chiar Haydn la clavecin.

Cea mai amplă lucrare din program este Simfonia nr. 3 în la minor, op. 56, Scoţiana, compusă de Felix Mendelssohn. Mendelssohn a început schiţele acestei simfonii în 1829. În 1831, le-a pus deoparte, iar lucrarea nu a fost finalizată decât după 12 ani.

Câştigător al Premiului de Dirijat Aspen (2015), George Jackson a atras atenţia lumii muzicale internaţionale odată cu concertul în care l-a înlocuit, în ultimul moment, pe Daniel Harding la Philharmonie de Paris, în care a dirijat Simfonia a IV-a de Charles Ives cu Orchestre de Paris. Printre angajamentele recente se numără debutul său ca Dirijor Asociat la Opera Holland Park (cu Così fan tutte) şi cu Kammeroper Festival (cu o nouă producţie a operei Paiaţe). În stagiunea aceasta, colaborează cu Orchestra Naţională a Operei din Montpellier, Opera din Rouen, Opera North (Flautul fermecat), Grange Park Opera (Hänsel şi Gretel). Laureat al ediţiei din 2012 al Concursului de Dirijat „Jeunesses Musicales” din Bucureşti, George Jackson a primit numeroase burse din partea unor organizaţii ca Fundaţia „Ernst von Siemens”, Fundaţia „Richard Wagner”, Consiliul Irlandez pentru Arte, Tillett Trust, Fundaţia „Charlotte Janeczek” şi Roderick Brydon Memorial Trust. Este absolvent al programului „Akademie Musiktheater heute”, sub auspiciile Deutsche Bank, şi a primit bursa pentru dirijat „Sir Charles Mackerras”, la Conservatorul „Trinity Laban” din Londra.

Carismaticul violoncelist israelian Amit Peled este apreciat ca unul dintre cei mai valoroşi interpreţi ai scenei de concert. Şi-a început viaţa ca jucător de baschet şi a fost numit „mai mare decît viaţa” şi „Jacqueline du Pré în corpul unui fermier” atunci cînd s-a îndreptat spre violoncel. Dintotdeauna a încercat să distrugă barierele sălii de concert, lucru despre care cotidianul The Baltimore Sun scria: „Personalitatea sa prietenoasă este exact ceea ce toţi spun că e nevoie pentru ca muzica clasică să supravieţuiască.” Între 2012 şi 2018, Peled a cîntat pe violoncelul „Goffriller 1733” care i-a aparţinut lui Pablo Casals, ce i-a fost împrumutat de văduva acestuia, Marta Casals Istonim. Activ şi ca muzician de cameră, Amit a fondat Tempest Trio (împreună cu pianistul Alon Goldstein şi violonistul Ilya Kaler). În egală măsură, susţine cursuri de măiestrie, printre altele, la Newport Music Festival, Seattle Chamber Music Festival, Heifetz International Music Institute, Schleswig-Holstein şi Euro Arts Festival din Germania, Gotland Festival din Suedia, Prussia Cove Festival din Anglia, The Violoncello Forum din Spania, Keshet Eilon Festival din Israel.

Geanina Simion/Oana Andreica

Photograph of Amit Peled, cellist and Johns Hopkins Professor at the Peadbody Institute on 10/28/14

Articole din aceeasi categorie