Două expoziții de artă inedite ale artiștilor Jovián György și Marius Ghenescu

 

Muzeul de Artă din Cluj-Napoca devine gazda a două expoziții captivante, oferind publicului o incursiune în lumea complexă și variată a artelor vizuale contemporane. Această perioadă de sărbătoare artistică începe cu vernisajul expoziției „Omnis Rerum Memoria” a artistului Jovián György, miercuri, 15 noiembrie, și continuă cu expoziția „Vălul Sublimului” a artistului Marius Ghenescu, care își deschide porțile joi, 16 noiembrie.

Expoziția „Omnis Rerum Memoria” – Jovián György

*15 noiembrie – 3 decembrie, vernisaj: miercuri, 15 noiembrie 2023, ora 18:00*

Muzeul de Artă Cluj-Napoca vă invită să descoperiți expoziția personală a artistului Jovián György, intitulată „Omnis Rerum Memoria”. Vernisajul va avea loc miercuri, 15 noiembrie 2023, începând cu ora 18, în prezența artistului.

Jovián György, artist cu o carieră de cinci decenii, prezintă o retrospectivă a memoriei sale vizuale. Expoziția aduce în prim-plan lucrările sale, reflectând diversele etape ale carierei sale artistice, de la debutul său în 1972 la București până în prezent. Prin pictură, György explorează teme variate și a fost distins cu numeroase premii de-a lungul carierei.

Muzeul de Artă Cluj-Napoca vă invită să vă bucurați de o incursiune în lumea artistică a lui Jovián György și să explorați „Omnis Rerum Memoria”, o expoziție care ilustrează bogata sa contribuție la scena artistică contemporană. Expoziția este deschisă pentru vizitare până la 3 decembrie 2023, în intervalul orar 10:00-17:00, de miercuri până duminică.

Expoziția „Vălul Sublimului” – Marius Ghenescu

*16 noiembrie – 3 decembrie, vernisaj: joi, 16 noiembrie 2023, ora 17:00*

Muzeul de Artă din Cluj-Napoca vă invită să explorați universul artistic al lui Marius Ghenescu prin expoziția „Vălul Sublimului”. Curatoriată de Oliv Mircea și Dan Breaz, expoziția oferă o retrospectivă valoroasă a creației artistului. Lucrările expuse, cuprinzând pictură, grafică, desen și acuarelă, ilustrează evoluția expresiei vizuale în creația complexă a lui Ghenescu.

Lucrările lui Marius Ghenescu ar putea fi grupate în cicluri, deși artistul însuși nu își propune să rămână în cadrele unor direcții artistice prestabilite. Desenul sau desenul în asociere cu alte tehnici grafice sau picturale este mijlocul pe care artistul îl utilizează cu predilecție pentru a crea serii de lucrări, abordând teme precum statutul identității umane între contemporan și tradițional, rolul sacrului în relația sinelui cu lumea, o mistică a iubirii în relația de cuplu, reasumarea stilisticii moderne ca pe o dialectică figurativ-abstract sau, în unele cazuri, o dialectică imagologic-scriptural. Desenul ca scriere și scrierea ca desen reprezintă unul dintre jocurile superioare practicate cu dezinvoltură în lucrările artistului.

Gestul artistic al lui Marius Ghenescu are câteva particularități care-l singularizează. Liniile pe care le folosește sunt, cel mai adesea, spontane și sintetice în același timp, ritualice în esență, la nivel de proiect mental, însă proaspete și inteligente în expresie. Formulările sale epurează anecdoticul imaginativ printr-o asceză formală, care-și păstrează plasticitatea cu importante conotații tactile. Formațiunile imaginarului său evadează în fața ochilor noștri ca niște plăsmuiri în căutarea unei scene care să le ofere șansa unei contemplații lucide. Ceea ce admirăm cu privirea pare a fi semnificantul fulgurant și seducător al cărui semnificat sunt acele „semințe” germinatoare de sens. Astfel, deciziile expresive ale lui Marius Ghenescu sunt de natură să consolideze imaginea ca fapt revelator al dezideratelor umanului, aflat, mereu, în ipostaza de a-și depăși impasurile lumești prin speranța redobândirii grației divine.

Marius Ghenescu reasamblează lumea din ideograme cu valoare de semne vizuale; el vede sintetic și simte analitic, atenția specială pe care o acordă metafizicului nu exclude, însă, interesul manifest pentru dramele contemporaneității. Privirea sa plină de compasiune receptează fragilitatea lumii și i-o restituie acesteia ca pe o formă de epifanie. Astfel, prin arta lui Marius Ghenescu, lumea îi este restituită ei înseși ca pe o noutate fondatoare de artă. Artistul receptează în jurul său diferite carențe metafizice, cum ar fi înstrăinarea de sine, pierderea legăturii cu sacrul, pierderea unora dintre atributele umanului. Toate își află în arta sa o complinire prin recuperarea originarului. O aparentă abreviere a formei complete a lucrurilor suscită nevoia de redobândire a totalității, de complinire prin contribuția spiritului imaginativ, care se manifestă prin capacitatea admiratorului de artă de a completa cu ceea ce știe despre ceea ce este doar sugerat de către artist.

Expoziția „Vălul Sublimului” rămâne deschisă publicului până la 3 decembrie 2023, de miercuri până duminică, între orele 10:00 și 17:00.

 

 

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut