Eterna poveste a metroului de la Cluj-Napoca

Subiectul metroului de la Cluj-Napoca a revenit în discuţia publică. De altfel, nu este nimic surprinzător, metroul fiind un permanent subiect de campanie electorală. Încă de pe vremea mandatelor lui Funar, subiectul metroulului, alături de cel al tunelului pe sub Feleac, a fost fluturat în preajma alegerilor, fiind reluat din când în când doar aşa ca lumea să nu uite de ele. În mod cert, subiectul are şi o dimensiune politică, fiecare partid încercând să-şi lege numele de un proiect major care să îl legitimeze în faţa electoratului. Deşi actualul primar a fost cel puţin rezervat privind posibilitatea realizării acestui proiect, se pare că mai nou această temă îi surâde. Însă, spre deosebire de predecesorii săi, Boc a făcut deja un prim pas. Pe de o parte a prevăzut în bugetul din 2018 suma de 3,48 de milioane de lei pentru studiul de prefezabilitate şi diverse alte studii privind introducerea metroului în oraş. Pe de altă parte a încercat să identifice potenţiali constructori, anunţând deja că firme din Japonia sunt interesate să realizeze acest proiect. Asta nu înseamnă mare lucru având în vedere că în mandatele lui Emil Boc am văzut şi alte studii de fezabilitate sau proiecte anunţate care nu au mai avut finalitate. Un exemplu este cel al tunelului, nu pe sub Feleac, ci pe sub oraş, de pe strada Moţilor şi până prin Mărăşti. Să sperăm că măcar de această dată ceva, ceva se va întâmpla fie şi dacă acest ceva ar fi lămurirea lucrurilor: merită sau nu să avem metroul la Cluj?

Cu siguranţă un astfel de proiect ar fi binevenit ţinând cont de situaţia actuală a traficului din oraş şi care se află într-o continuă creştere. Mai mult, lucrurile se vor complica şi mai tare după construirea Spitalului Regional de Urgenţă în Floreşti când zilnic vor fi maşini care duc-aduc personalul medical sau care aprovizionează spitalul cu alimente, medicamente, materiale sanitare şi alte consumabile. Vor fi ambulanţe şi vehicule ale aparţinătorilor celor internaţi acolo. Cum vor ajunge la Spitalul Regional de Urgenţă dacă circulaţia va rămâne la fel, iar clujenii nu vor avea o alternativă de transport?

Cât priveşte viabilitatea unui metrou într-un oraş cu o populaţie de circa 330-400 de mii de locuitori aflat în plină dezvoltare aici aducem din nou exemplul Bresciei din Italia, oraş cu o populaţie de 191.523 locuitori, unde în 2014 a fost inaugurat cel mai modern metrou din Europa. Metroul de acolo are aproape 14 kilometri şi 17 staţii. Lucrările au început în 2004 şi s-au finalizat în 2014.

Cosmin PURIŞ

Articole din aceeasi categorie

2 Responses to Eterna poveste a metroului de la Cluj-Napoca

  1. Goi

    Unde este ideea liniei de transport suspendat deasupra Someşului între Floreşti şi Someşeni? Asemenea sisteme funcţionează în mai multe oraşe din lume şi construirea lor este mai puţin costisitoare decât a unui metrou.

  2. Unu

    Să nu fim naivi: nu de metrou avem nevoie, ci de buna gestionare a resurselor existente și de măsuri concrete de reducere a traficului.
    Nu e nevoie ca studenții dinafara Clujului să vină cu mașinile în oraș – dacă da, costă să zicem 120 Lei/lună, plus dovada unui loc de parcare. Aceasta dingură, ar face minuni.

    O centură precum are Oradea, se poate construi și cu resurse locale. Risipirea banului public pe tot felul de studii de fezabilitate acordate firmelor de casă, fără ca primarul să fie tras la răspundere, denotă prostia celor care l-au ales.
    Să mai aduc pe tapet subiectul șpăgilor uriașe, pentru contracte atât de grase?