Drumul spre iad este pavat cu bune intenţii

Pe lângă circul legat de Justiţie, PSD a propus, prin noul guvern Tudose, încă o serie de măsuri controversate, de această dată privind politica fiscală a ţării. De la bun început trebuie să spun că refuz să cred că un guvern sau altul, un partid sau altul, vrea cu tot dinadinsul să facă ceva rău. Aşa că nu cred că noul program fiscal are în intenţie deteriorarea situaţiei economice din România. Mai mult chiar, sunt tentat să cred că intenţia PSD-ului este de a creşte nivelul de trai din ţară. Însă…
Reamintim că unele măsuri ale acestui nou program fiscal prevăd, printre altele, stabilirea, din 2018, a unui salariu minim pe economie de 2.000 de lei, precum şi schimbarea sistemului de impozitare. Concret, firmele din România ar urma să plătească un impozit pe cifra de afaceri şi nu pe profit, cum este în prezent. Ideea este că, astfel, statul ar încasa mai mulţi bani din impozite, deoarece, în prezent, firmele (şi referirea se face direct la companiile multinaţionale) reuşesc prin diverse practici să-şi diminueze profitul, plătind impozite prea mici.
Să ne referim, pentru început, la salariul minim de 2.000 de lei. Întrebarea este dacă a făcut cineva vreo analiză a efectelor acestei măsuri, iar răspunsul pare a fi – nimeni. Nimeni nu s-a întrebat câte firme îşi vor permite să plătească acest salariu, ce se va întâmpla cu ele şi, mai ales, cu angajaţii acestora. Putem să ne imaginăm mai multe scenarii. Unul implică majorarea tuturor salariilor dintr-o firmă, deoarece, dacă plăteşti femeia de serviciu cu 2.000 pe lună, unui ambalator (să spunem ambalator deoarece, acum, este una dintre cele mai oferite ocupaţii pe piaţa muncii) trebuie totuşi să-i dai ceva mai mult. Dacă firma nu-şi permite asta, ce poate să facă? Probabil că una dintre măsuri este reducerea de personal. Concedieri. Contribuie asta la creşterea bunăstării?
La fel ar putea sta lucrurile şi cu impunerea unui impozit pe cifra de afaceri. Ce efecte va avea? Până acum, se pare, nici guvernul şi nici PSD-ul nu s-au gândit la asta. De fapt nu se pare ci este chiar sigur, deoarece, abia după “lansarea pe piaţa” a ideii, premierul Tudose a afirmat că va cere realizarea unor “simulări” privind aceste măsuri fiscale, care ar urma să fie finalizate “mai repede” de această toamnă.
Realitatea este că reacţia premierului a apărut abia după ce mai multe organizaţii au criticat ferm noile idei fiscale. Coaliţia pentru Dezvoltarea României a afirmat că acest sistem de impozitare va afecta investiţiile şi va “compromite” actuala creştere economică a ţării, Camera de Comerţ şi Industrie a României susţine că „modificarea netransparentă a fiscalităţii va conduce la un sistem instabil şi impredictibil, ceea ce va afecta puternic atractivitatea României ca destinaţie investiţională”, iar Camera de Comerţ Americană în România şi Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană consideră că măsura ar face din România „singura ţară membră a Uniunii Europene care ar aplica acest tip de impozitare pentru toate categoriile de contribuabili”. Mai mult, compania de consultanţă fiscală PwC România avertizează că este posibil ca măsura să nu fie conformă cu prevederile legislaţiei comunitare, fapt susţinut şi de reprezentanţii companiei EY România. Nici Mugur Isărescu nu pare foarte încântat de idee, guvernatorul Băncii Naţionale a României susţinând că impozitul pe cifra de afaceri ar fi mai potrivit pentru un “restaurant, birt sau firmă mică”.
Să mai spunem că o “simulare” a efectelor a fost totuşi făcută. Dar nu de Guvern, ci de Iancu Guda, preşedintele Asociaţiei Analiştilor Financiar-Bancari din România şi lector la Institutul Bancar Român. Nu are rost să intrăm aici şi acum în detaliile tehnice ale studiului sau să facem aprecieri asupra veridicităţii analizei domnului Guda, prezentată şi răsprezentată în aceste zile. Acest lucru ar trebui făcut de oameni mult mai competenţi, spre exemplu de specialiştii guvernului. Însă vă vom arăta concluziile studiului privind noul sistem de impozitare: “aproape jumătate din firmele active în Romania sunt expuse unor impozite în creştere începând cu anul 2018 (…), aproximativ 60% dintre aceste companii nu vor putea să acopere povara fiscală (…), astfel, aproximativ 1 din 3 companii care activează în România sunt expuse riscului de a intra în insolvenţă”.
Parcă nici asta nu prea seamănă a bunăstare, nu?
Viorel DĂDULESCU

Articole din aceeasi categorie