Doi actori populari: Anca Sigartău şi Marius Bodochi

Cătălin Grigoraş, tânărul director al întineritului Teatru „Aureliu Manea” din Turda, s-a străduit să aducă la FIT spectacole de succes din ţară şi din străinătate, invitând personalităţi care să ridice cota valorică a festivalului. Orice organizator de evenimente artistice de asemenea anvergură (10 zile de manifestări) ar fi procedat la fel. Afluenţa masivă a publicului în sălile de reprezentaţii din oraş dovedeşte că eforturile managerului Cătălin Grigoraş au fost încununate de succes. Un succes confortabil şi promiţător totodată.
În ultima zi de festival au urcat pe scena din sala mare a Teatrului, Anca Sigartău, Marius Bodochi şi Mihai Cuciumeanu pentru a prezenta comedia de largă circulaţie O afacere rusească, adaptare după binecunoscuta nuvelă Ursul de Anton Pavlovici Cehov. Odată cu „afacerea”, scena a fost literalmente invadată de atmosfera conacului din gubernia rusească din veacul al XIX-lea: icoana pravoslavnică (uriaşă), tămâie, lumânări întru pomenirea celui decedat, nelipsitul samovar, nelipsita votcă, toate ambalate în muzică rusească tradiţională de-ţi sfâşie inima. Şi cu adevărat rusoaică, machiată şi îmbrăcată adecvat, însăşi Anca Sigartău în rolul „tinerei” văduve Elena Nicolaevna Popova. Spectacolul demarează greu, are o lentoare nepotrivită pentru tumultul comic ce urmează, dar explicabil. Textul e scurtuţ pentru un spectacol de sine stătător, aşa că începutul lungit e motivat. Dialogul văduvei cu servitorul Luca, interpretat excesiv gestual de Mihai Cucineanu, pune în temă spectatorul cu situaţia în care se află femeia la şapte luni de la moartea soţului ei adulterin. Anca Sigartău, cu vocea ei subţire şi joasă, subliniază magistral pioşenia personajului, mai puţin nurii unei femei tinere. Apariţia lui Marius Bodochi în rolul „tânărului” moşier Smirnov ridică mult calitatea spectacolului în ciuda faptului că nu mai e nici el la vârsta cerută de personaj. Inadvertenţe trecute cu vederea când e vorba de valoare şi reprezentativitate. Tocmai de aceea, prestaţia celor doi mari actori se constitue într-un recital de înaltă ţinută artistică. Cu desăvârşit tact şi îndelungată experienţă scenică, Marius Bodochi atacă latura haioasă a creditorului care vine să-şi recupereze banii împrumutaţi de la soţia decedatului. El e dur, categoric până se lasă sedus de farmecele văduvei. Apoi joacă rolul bărbatului caraghios străpuns de săgeata lui Cupidon. Cavalcada de scene ilare din final aduce acţiunea pe deliciose culmi comice, savurate îndelung de publicul entuziasmat de jocul celor doi actori îndrăgiţi, populari, plini de farmec.
Subiectul din Ursul cehovian, redat scenic sub titlul actual O afacere rusească mi-a amintit de spectacolul turdean de acum douăzeci de ani în care au evoluat atunci Doina Şoproni, Radu Botar şi Ginuc Crişan, toţi trei în formă maximă. Un spectacol memorabil, de un haz nebun, în conjuncţie concurenţială cu cel prezent.

Adrian ŢION

Articole din aceeasi categorie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *