DÓCZY BERDE AMÁL – SELECŢIE DIN OPERĂ

Muzeul de Artă Cluj-Napoca, instituţie publică de interes judeţean, care funcţionează sub autoritatea Consiliului Judeţean Cluj, în colaborare cu Fundaţia Házsongárd, Galeria Quadro şi Asociaţia Clujul Comoară vă invită să luaţi parte sâmbătă, 12 august 2017, începând de la ora 18, la vernisajul expoziţiei „Dóczy Berde Amál – selecţie din operă”, care va avea loc la sediul Muzeului de Artă Cluj-Napoca (Palatul Bánffy, P-ţa Unirii nr. 30). Curatorul expoziţiei este Szekely Sebestyen György.

Începutul carierei artistice a pictoriţei Dóczy(né) Berde Amál (1886, Căţcâu – 1976, Cluj) a fost marcat de un moment emblematic: o scrisoare pe care fetiţa de cinci ani a scris-o îngerului, cerându-i să-i aducă o pensulă de Crăciun. Din anul 1900 s-au păstrat o serie de studii după natură, realizate în acuarelă, care fac dovada unui talent ferm, a unui colorit curajos, a unei compuneri proaspete şi a unei observări aprofundate a realităţii. După obţinerea unei diplome de pedagog, tânăra îşi continuă studiile de artă în şcoli private din München (1913), Cluj (1915-1918, sub îndrumarea lui Ács Ferenc) şi Baia Mare (unde beneficiază de corecturile lui Thorma János şi Réti István).

Artista a deschis prima expoziţie personală în anul 1913 la Aiud, localitate unde a activat ca profesor în perioada 1919-1921. În urma căsătoriei, născând doi băieţi, a reuşit, pe lângă viaţa de familie, să-şi construiască opera artistică în mod perseverent. Dóczy(né) Berde Amál a fost una dintre puţinele femei din prima jumătate a secolului XX care a rămas fidelă crezului şi pasiunii sale artistice. Arta sa a fost inspirată şi de viaţa de familie, pictând adesea scene de familie şi folosind membrii familiei (mama, sora – scriitoarea Berde Mária, cei doi băieţi) drept model. Din 1919, participă la expoziţiile colective ale artiştilor din Transilvania, expune la Salonul Oficial din Bucureşti şi îşi prezintă regulat lucrările în expoziţii personale în oraşe din Transilvania, precum şi la Debrecen şi Budapesta.

Arta ei a fost marcată de pictura plein air băimăreană şi de tradiţia scenelor de gen specifice artei müncheneze. Caracterul picturii sale este determinat de riguroasele peisaje montane, portretele intime şi pline de caracter realizate în cercul familial, precum şi compoziţiile etnografice, în care se simte, deopotrivă, adularea fovistă a culorii, dar şi un respect documentarist faţă de tema dată.

În cronica expoziţiei ei personale, care a apărut în revista Pásztortûz în anul 1922, cronicarul, care s-a semnat cu iniţialele B.M., o numeşte pe tânăra pictoriţă, reprezentantă a şcolii de la Baia Mare, drept una dintre cele mai caracteristice reprezentante ale „picturii cromaticii înflăcărate”.

Expoziţia va fi deschisă până în 27 august a.c.

Articole din aceeasi categorie