Demonstraţia de balet – liman făr’ de tihnă

• Fundaţia care luminează cerul culturii naţionale •
Când inima îţi bate în ritm de pas de deux pentru ţara ta, faci exact ca marea balerină Simona Noja: întorci momentul solemn şi cald al celor învăţate aici, şi aplicate hăt, departe, într-o tainică mărturisire de dragoste. Fără cuvinte, doar din unduirea nonverbală a trupului. Şi, ca într-o prelungire citoplasmatică, dai mai departe expresia vitală a dansului celor care, prin har, vor bucura, în veac, drag de graţie şi sublim.
Ne aflăm – ne-am aflat, deja – la a VII-a ediţie.
„Demonstraţia de balet” din seara sfârşitului de săptămână a fost una în care fiicele lui Zeus şi ale Mnemosynei au stat în fundal, spre bucuria unei săli pline la Casa de cultură a studenţilor din Cluj-Napoca. Terpsichore şi Musae şi-au dat silinţa mai ceva ca la nunta din Olymp a Harmoniei cu Cadmus. Totul sub zodie de muzichie şi dans – revărsat peste lume ca un poem de mare iubire.
Cursuri de măiestrie lungi şi obositoare dar, cu siguranţă, de mare profitabilitate, în care profesori de marcă de la importante şcoli de balet din Europa şi-au spus şi arătat păsul.
Împărtăşind.
Dăruind.
Corectând.
Şi, pentru ca rodul muncii lor să fie confruntat cu adevărata realitate, s-a născut spectacolul de mare ţinută de la Casa de cultură a studenţilor. Acest maraton de noesis a fost gândit de directoarea Academiei de balet din Viena, doamna Simona Noja, directorul Şcolii de Dance Arts din Viena, d-ul Boris Nebyla, profesorii Shoko Nejime din Japonia, Gianpietro Tiranzani, Italia, Katherina Vlnieckova, Slovacia şi Luminiţa Toader, România. Statistica spune aşa: 80 de tineri din 8 ţări europene şi Statele Unite ale Americii, dar şi o mulţime de abordări, îndelung exersate în sălile speciale ale Liceului de coregrafie şi artă dramatică „Octavian Stroia” (director dr. Mariana Pintilie). Zeci de ore de muncă istovitoare, cu acumulări ce au dat aripi noilor speranţe ale baletului.
Doamna Simona Noja:
„Au fost două săptămâni de studii şi repetiţii, care se încheie cu un spectacol în faţa unui public avizat. Participanţii prezintă una, două sau mai multe bucăţi pe care le-au repetat în timpul acestor cursuri. Acţiunea este sponsorizată de Primăria Cluj-Napoca. Şi trebuie să mai spun că, la această ediţie, participă cursanţi din Austria, Elveţia, Israel, Italia, Japonia, Slovacia şi SUA”.
Apoi, triumful sălii.
O călătorie în lumea costumelor mai colorate decât spectrul luminii, în posturi de plie, tendu, degage, frappe, jete, cu certe şi sigure abordări ale unor tentaţii spre butterfly sau grand jete. O cavalcadă de entuziasm tineresc, într-o concentrare maximă, în care fiecare interpret – de la mic la mare – şi-a găsit/ regăsit singurătatea. Şi o enormă disponibilitate în ceea ce priveşte repertoriul, alungând, astfel, monotonia şi transmiţând, prin mijloacele specifice dansului, o mulţime de stări. Balet clasic, dar şi neoclasic şi modern, cu melodii ce ung direct pe suflet, dar şi cântece neutre, nici vesele nici triste, cu asonanţe consemnative. În esenţă: coregrafii expansive, fără să neglijeze meditativul, Două ore de tulburătoare expediţie! Iată câteva din ingredientele care au făcut ca seara clujeană să fie una cu adevărat magică.
Publicul – mai mult decât interesat. Era clar că oamenii n-au venit, nici din snobism, nici dintr-un anume egoism, doar pentru progeniturile lor. Concentrare maximă. Iar cei câţiva spectatori necalificaţi, incapabili să recepteze frumosul, n-au reuşit să strice atmosfera de înaltă bucurie pentru un spectacol complex, în care starea de graţie cocheta cu perfecţiunea.
Şi din nou doamna Simona Noja:
„Aţi putut vedea o înlănţuire logică, cu secvenţe din ora de studii de balet de dans contemporan şi de jazz. Aţi remarcat, desigur, şi câteva coregrafii din repertoriul clasic şi modern: Lacul lebedelor, Don Quijote, Giselle, Corsarul… Ce este realmente minunat e că, de-a lungul anilor, au venit la aceste cursuri copii care s-au dezvoltat, au progresat, s-au maturizat, au avut succese. Iar astăzi sunt angajaţi în prestigioase companii de balet de pe întreg mapamondul. Sunt mulţi dintre cei care au venit la cursurile de măiestrie sau la festivalul pe care-l organizăm tot la Cluj-Napoca, iar astăzi îi regăsim la Londra, Viena sau Paris”.

***

Succesiunea interpretărilor a reprezentat o adevărată enciclopedie a dansului.
Parcă eram la cele petreceri ale lui Dioysos. Şi ce de baluri, dumnezeule, ce de dănţuitori, pentru care ritmul, mlădierea trupului şi expresivitatea feţei se constituiau în echivalenţe simbolice. Celebrând frumuseţea, gingăşia şi măreţia speciei.
N-am să dau nume.
Pentru că, vedeţi dumneavoastră, strădania profesorilor a fost una de succes; şi pentru că participanţii ne-au oferit, cu toţii, momente de mare respiraţie artistică. De reală bucurie. Pot spune însă că, din înaltul norilor, de-a dreapta cum vii dinspre Olymp, mi s-a părut că au privit cu osebită atenţie şi Euterpe, şi Thalia, şi Melpomene, şi Erato, şi Calliope…
Cu bucuria că, la toamnă, Festivalul Fundaţiei Culturale „Simona Noja” va colora, cu noi şi noi valori, cenuşiu din noi şi de aiurea.
Radu VIDA
Fotografiile: Nicu CHERCIU

Articole din aceeasi categorie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *