De la fotografie la film, la şcoala din Căşeiu

La sfîrşitul săptămînii trecute, la Şcoala cu clasele I – VIII din Căşeiu, elevii claselor a V-a şi a VIII-a au participat la o activitate mai puţin obişnuită pentru ei, atît ca tematică, cît şi ca mod de desfăşurare. Activitatea inclusă în proiectul „Incursiuni în artă şi tradiţie”, derulat în parteneriat cu Fundaţia World Wision România, a constituit în prima parte, un incurs în istoria aparatului foto şi a principiilor care stau la baza tehnicii fotografice, dar şi a fotografiei ca artă a exprimării vizuale sau document al unei epoci.

Scurta „lecţie” despre fotografie a fost susţinută de Paul Bucovesan – absolvent al Universităţii de Artă şi Design Cluj (secţia foto-video) şi designer al firmei de publicitate „Lenatex” – alegerea subiectului fiind motivată de faptul că: „Astăzi, cînd aparatele de fotografiat sînt accesibile tuturor, toţi dorim să facem fotografii bune şi foarte bune, iar copiii nu fac excepţie”.

„Sfatul meu, pentru copii şi nu numai, este – a adăugat Paul Bucovesan – ca întîi să înveţe să vadă, să participe la lecţii de artă, pictură sau desen. Abia pe urmă să citească lucrări despre artă şi compoziţie, iar la urmă de tot, să se preocupe de echipamentele adecvate. Copiii trebuie să înţeleagă că aşa cum oamenii, iar nu maşinile de scris sau computerul scriu romanele, fotograful şi nu camera face fotografiile. Oricum, fiecare învaţă în mod diferit, dar fără pasiune, nu înveţi nimic”.

Dat fiind că de la fotografie, pasul următor l-a constituit filmul, a doua parte a activităţii a cuprins vizionarea unor trailere exemplificînd istoria filmului de la „marele mut”, la producţiile secolului XX, punctîndu-se totodată specificul unora dintre cele mai apreciate genuri: comedie, acţiune, animaţie, SF etc.

La final, împărţiţi pe trei echipe, copiii au participat la un joc de rol, fiecare echipă avînd sarcina să prezinte în faţa colegilor „produsul finit” al muncii lor, respectiv, felul în care se produce un film şi rolul fiecăruia în realizarea acestuia: producător, scenarist, regizor, actori etc. Workshop-ul a fost susţinut de Alexandra Alexa, redactor la „Zile şi Nopţi”, realizatoarea rubricii „cinema” şi totodată, reprezentantă a Asociaţiei clujene Alternativa Socială şi Capital Uman, care, printre altele, promovează numeroase programe psihoeducaţionale pentru copii.

Primită cu interes de copii, activitatea coordonată de prof. Mara Bălan, pe lîngă faptul că a fost „o altfel de lecţie”, s-a bucurat şi de prezenţa directorului şcolii, prof. Izidor Haţegan şi a directorului educativ Marilena Buburuz, coordonatoarea proiectului „Incursiuni în artă şi tradiţie”, care se va finaliza în iunie prin revista şcolii. În fine, „nota bene” pentru primarul comunei, ing. Silviu Boldor, care şi-a făcut timp să fie alături de copii la această activitate, fie şi cîteva minute.

Magdalena Vaida

Articole din aceeasi categorie