Compania de Transport Public a pus în circulaţie, la Cluj-Napoca, 15 autobuze de ultimă generaţie

• Sunt primele autobuze din România care oferă facilităţi nevăzătorilor •

Directorul CTP, Liviu Neag, primarul Emil Boc şi viceprimarul Dan Tarcea au prezentat joi, 15 autobuze, de ultimă generaţie, cu care s-a înnoit flota companiei de transport din oraş. Acestea au fost introduse deja în circulaţie şi vor circula pe rutele lungi, sau aglomerate din oraş, pe axa est-vest, sau pe alte linii importante. Potrivit celor trei oficiali, vehiculele au un grad de poluare extrem de redus, sunt dotate cu aer condiţionat, wifi şi camere video, dar şi cu podea joasă, respectiv podea special adaptată pentru persoanele cu dizabilităţi. Totodată, noile autobuze dispun de locuri speciale pentru mămici cu bebeluşi, şi podea adaptată urcării, respectiv coborârii landourilor.

Directorul CTP, Liviu Neag, a precizat că, prin introducerea noilor autobuze în circulaţie, România a înregistrat două premiere privind dotările acestora, vehiculele dispunând de un sistem audio de informare a nevăzătorilor şi trapă pentru cărucioare de bebeluşi. „Noile autobuze sunt dotate cu aer condiţionat, wifi, camere video interior şi exterior, trapă pentru cărucioare rulante, folosite de persoanele cu dizabilităţi, dar şi pentru landouri de bebeluşi. În premieră, sunt echipate cu un sistem audio de informare a nevăzătorilor aflaţi în staţii. Este instalat un difuzor audio la exteriorul primei uşi din faţă de unde o voce va anunţa la intrarea în staţie numărul liniei şi direcţia spre care se îndreaptă. În plus, în interior, autobuzele sunt dotate cu panouri care afişează succesiv staţiile de transport în comun”, a explicat Neag. Potrivit acestuia, un astfel de autobuz costă 1,4 milioane de lei, respectiv circa 300.000 de euro şi este dotat cu motor Euro 6, care permite un grad foarte scăzut de poluare. Capacitatea noului tip de autobuz este de 144 de locuri, din care 39 sunt pe scaune. „Preţul de cost al transportului unui călător este de 20 de ori mai mic decât transportul cu automobilul. Pe lângă treaba asta este consumul redus de carburant care contribuie la un oraş curat, nepoluat. Suntem într-o campanie puternică de achiziţie în ceea ce priveşte mijloace de transport nepoluante. Aceste mijloace de transport sunt echipate cu motoare Euro 6, sunt motoarele cu cel mai mic grad de poluare, şi au 18 metri lungime. În continuare, punem accent pe dezvoltarea transportului cu autobuze electrice. Numai prin prioritizare totală a transportului public vom reuşi să eliminăm poluarea la nivel de municipiu. Un astfel de autobuz costă 1,4 milioane lei, peste 300.000 de euro. Acum, ele sunt 15, dar noi suntem într-o procedură de licitare cu încă 60 de autobuze, acestea vor fi de 12 metri. Sperăm că într-o perioadă scurtă, într-o lună, o lună jumătate să avem rezultate pozitive şi să putem spune că până la sfârşitul anului sperăm să mai vină încă 60 de autobuze la Cluj”, a detaliat directorul CTP.

Potrivit primarului Emil Boc, luna viitoare vor sosi şi primele autobuze electrice, anunţate de municipalitate, încă de anul trecut. „În luna mai vom avea primele autobuze electrice, avem o comandă de până la 40 astfel de autobuze. De asemenea, sunt în procedură publică de licitaţie 22 de tramvaie şi alte 60 de autobuze şi troleibuze”, a spus Emil Boc. Edilul a ţinut să puncteze faptul că în Cluj-Napoca, transportul public reprezintă viitorul mobilităţii urbane. „Vrem să construim un oraş pentru cetăţeni şi nu un oraş pentru maşini. Vremea în care un om, o maşină stăpânea oraşul a dispărut. Mobilitatea urbană se bazează pe transportul public, pe sisteme de sharing, pe zone pietonale”, a reiterat Boc, adăugând: „Punerea în circulaţie a 15 autobuze articulate va contribui la înnoirea flotei de transport a municipiului Cluj-Napoca. Pentru noi, creşterea confortului clujenilor în mijloacele de transport în comun reprezintă una dintre cele mai importante priorităţi pe care primăria le are. Pe de-o parte, dorim să prioritizăm transportul în comun în oraş, aşa cum o fac şi alte oraşe europene şi în al doilea rând să oferim condiţii decente, civilizate, la fel ca în oraşele europene pentru toţi clujenii. Aceste autobuze noi vin să întărească confortul clujenilor în materie de transport public”, a punctat primarul.

Directorul Liviu Neag a subliniat că, odată cu sosirea noilor vehicule, circa 80% dintre autobuzele vechi vor ieşi din circulaţie. „Dintre cele vechi vor ieşi din circulaţie nu proporţional, dar în procent de 80% din flota veche va ieşi din circulaţie pe măsură ce vor sosi noile autobuze”, a spus Neag.

Acesta a precizat că CTP are 40 de linii de autobuz în Cluj-Napoca, dar şi 22 de linii de transport metropolitan.

Adriana STUPAR

Articole din aceeasi categorie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *