Clujul – abia pe locul 5 în topul afacerilor din România

Bucureștiul este centrul economic al țării, având în vedere că 35,8% din cifra de afaceri a companiilor din România este realizată aici (519,3 miliarde lei), pe locul 2 după cifra de afaceri se află Ilfov cu 6,5% din total, urmat de Timiș (4,4%), Argeș (4,3%) și Cluj (4,2%).

Potrivit studiului KeysFin „Condițiile de business din România”, cele 5 județe au înregistrat, însumat, o cifră de afaceri de peste 800 miliarde de lei, care a reprezentat peste jumătate din total (55,1%) în 2018.

Cifra de afaceri însumată a companiilor nefinanciare din România a crescut cu peste 71% în perioada 2009-2018, ajungând la 1.452 miliarde lei anul trecut. Pentru anul în curs, KeysFin estimează că aceasta va fi de aproximativ 1.528 miliarde lei, ceea ce înseamnă o creștere de 5% faţă de 2018.

În perioada 2009-2018, numărul insolvențelor a scăzut cu 59%, de la 19.600 și până la 8.000, iar KeysFin consideră că această tendințăse va menține și în 2019, cu aproximativ 7.000 companii locale care vor intra în insolvență.

INTERTITLU: Comerţul – campionul economiei româneşti

Comerțul a rămas și în 2018 cel mai mare sector economic al României, cu o cifră de afaceri de 564 miliarde lei (38,9% din total). În top se mai află industria prelucrătoare, care însumează 384 miliarde lei (26,4% din total), transportul & depozitarea cu 88,7 miliarde lei (6,1%), construcțiile cu 78,7 miliarde lei (5,4%), energia și gazele cu 60,3 miliarde lei (4,1%).

Cele mai importante 5 sectoare ale economiei românești au înregistrat o cifră de afaceri cumulată de 1.176 miliarde lei, care a reprezentat 81% din total în 2018.

Dacia – conduce în topul firmelor

În topul companiilor cu cea mai mare cifră de afaceri, Automobile Dacia se menține pe primul loc și în 2018, cu 24,7 miliarde de lei (1,7% din total). Locurile următoare sunt ocupate de OMV, prin OMV Petrom Marketing (17,9 miliarde de lei) si OMV Petrom (17,8 miliarde de lei), Rompetrol, prin Rompetrol Rafinare (14,1 miliarde de lei) și Rompetrol Downstream (10,9 miliarde de lei), Kaufland Romania (10,9 miliarde de lei), Ford Romania (10,6 miliarde de lei), British American Tobacco Rromania (9,5 miliarde de lei), Lidl Discount (7,8 miliarde de lei) și Lukoil Romania (7,5 miliarde de lei).

OMV – cea mai profitabilă companie

Profitul companiilor nefinanciare locale a crescut cu 96,9% în ultimii 10 ani, la 112 miliarde de lei în 2018. KeysFin estimează un avans de 4,7% și în 2019, astfel că profitul companiilor românești ar urma să ajungă la 125 miliarde de lei.

Dintre companiile analizate, 54% au realizat profit (362.700), 33,2% au avut pierdere (223.100), iar celelate au înregistrat un rezultat nul.

Pe primul loc în topul celor mai profitabile companii se află OMV Petrom, cu un profit de 3,9 miliarde de lei (3,5% din total), urmată de Hidroelectrica și Romgaz.

Olanda – cel mai mare investitor

Potrivit datelor BNR, investițiile directe străine au crescut cu 62% în ultimii 10 ani, astfel că valoarea acestora în 2018 a fost de 81,1 miliarde de lei. Capitalurile proprii străine au fost de 57,5 miliarde euro (71% din total), iar creditele intra-grup au însumat 23,6 miliarde euro (29% din total). Sectoarele din economia românească în care s-a investit cel mai mult sunt industria prelucrătoare (30,9%), construcțiile și imobiliarele (17%) și comerțul (16%).

Olanda a rămas cel mai mare investitor în România, însă, comparativ cu 2009, Germania a avansat o poziție ajungând pe locul 2, iar Austria a coborât de pe 2 pe 3. Top 10 țări care investesc în România mai include și: Italia – locul 4, urmată de Cipru, Franța, Elveția, Luxemburg, Belgia și Marea Britanie. În comparație cu acum 10 ani, din top au ieșit Statele Unite ale Americii și Grecia, fiind înlocuite de Marea Britanie și Lxemburg.

 

Studiul include cele aproape 673.000 companii nefinanciare existente în 2018 în România, ale căror rezultate au fost analizate în funcție de mai mulți indicatori: cifră de afaceri, profitabilitate, lichiditate, forța de muncă sau gradul de îndatorare.

Dintre firmele analizate, 658 sunt companii mari (cifră de afaceri peste 50 milioane euro), 8.400 sunt companii medii (cifră de afaceri între 10 milioane și 50 milioane euro), 44.600 sunt companii mici (cifră de afaceri între 2 milioane și 10 milioane euro), iar celelate 619.200 sunt microîntreprinderi (cifră de afaceri sub 2 milioane euro).

Companiile mari au însumat cea mai mare pondere din cifra de afaceri totală (44%), însă peste 25% din companiile din România (173.000) au avut cifra de afaceri egală cu 0 în 2018.

Articole din aceeasi categorie