Ce nu putem învăţa, excludem

Cum se lucrează mai nou în învăţământul românesc? Cum sunt ajutaţi copiii slabi să îşi depăşească condiţia? Foarte simplu. Sunt excluşi. Li se interzice să participe la Evaluarea Naţională, după cum afirmă Asociaţia Human Catalyst. Practică şi utilă această modalitate de a împiedica copiii să îşi facă de ruşine dascălii, oraşul, instituţia prestigioasă a şcolii din care fac parte etc. Cum să nu deplângi ţara Românească, cum să o ridici în slăvi? Cu toate peisajele minunate pe care le deţine, păcat de oamenii care o locuiesc. Cel mai relevant exemplu îl oferă Brăila, care conform sursei de mai sus, a avut cea mai mare medie la Evaluarea Naţională, după Bucureşti, iar procentul copiilor care nu susţinut examenul a fost cel mai mare din ţară 36,5%.
Trăim într-o epocă în care încă este ales prestigiul, superioritatea, fudulia în defavoarea culturii, al integrării în societate a unor copii a căror aripi sunt tăiate încă dinainte de a învăţa să zboare. Această triere a elevilor care ar trebui sau nu să participle la Evaluarea Naţională este în primul rând discriminatorie, realizată de anumite persoane, care într-un acces de intoleranţă şi aşa zisă corectitudine îşi permit să decidă asupra destinelor unor copii care se află încă la început de drum. Unde se întâmplă asta?
Logic, în special în satele şi comunele unde populaţia este săracă, fără acces la informaţii privind propriile drepturi, unde copiilor mai că nu li se spune în faţă: sunteţi proşti, nu aveţi voie să faceţi parte din societatea noastră, a intelectualilor.
Întrebarea este, unde sunt intelectualii în această poveste? Pentru că nici dacă sunt căutaţi cu lupa nu vor fi găsiţi. În schimb vom da peste această categorie de oameni, care îngrădesc libertatea de alegere a fiecăruia. Dacă un elev decide că vrea să încerce să participe la examen, iar în lege nu este specificată nicio prevedere conform căreia nu ar avea voie să facă asta, pe ce considerente profesorii iau decizii în numele lor? Încă nu ştie nimeni.
Pentru a concluziona, toate aceste informaţii le aflăm dintr-o scrisoare deschisă adresată premierului,Viorica Dăncilă şi unor reprezentanţi ai învăţământului. Aşteptăm să vedem care vor fi măsurile luate pentru ca aceşti copii să nu ajungă marginalizaţi şi excluşi, iar când vor vorbi despre anul 2020 să îl şi pronunţe ca atare.
Iulia Lupşa

Articole din aceeasi categorie