Roaming fără taxe suplimentare, din 1 iulie

Incepând din 1 iulie intră în vigoare un nou regulament privind roamingul în rețelele publice de comunicații mobile din Uniunea Europeană, care extinde „Roamingul la tarife naționale” până în 2032, astfel că, prin intermediul său, călătorii din Uniunea Europeană și Spațiul Economic European (Islanda, Liechtenstein și Norvegia) pot efectua apeluri, trimite mesaje text și naviga pe internet în străinătate fără taxe suplimentare.

Noul Regulament prevede reduceri treptate ale plafoanelor tarifelor reglementate la nivel de gros, precum și care sunt tarifele maxime pe care un operator le poate percepe de la celalalt operator în timpul roamingului. În cazul depășirii limitelor utilizării rezonabile a unor servicii în roaming vor scădea și suprataxele care pot fi aplicate consumului ulterior, astfel că până la sfârșitul anului 2022 se aplica urmatoarele valori: * suprataxa pentru date – 2 Euro/GB, fara TVA * suprataxa pentru apelurile primite – 0,55 eurocenți/minut, fara TVA * suprataxa pentru apelurile efectuate – 2,2 eurocenți/minut, fara TVA suprataxa pentru SMS-urile trimise – 0,4 eurocenți/SMS, fara TVA.

Suprataxele se vor aplica la depășirea volumului de consum rezonabil.

Calculator pentru limita date fără suprataxă

Pentru a facilita estimarea volumului de date pe care utilizatorii le pot consuma în roaming fără suprataxă, ANCOM a dezvoltat o aplicație accesibilă la adresa Roam like at home (UE/SEE) – informații generale – Ancom, ce va fi actualizată cu noile tarife.

Ce trebuie să anunțe furnizorii de servicii

Pe lângă reducerea tarifelor reglementate la nivel de gros și asigurarea accesului utilizatorilor la servicii de aceeași calitate, sunt prevăzute noi obligații de informare în sarcina operatorilor, atât privind tarifele aplicate, cât și pentru asigurarea accesului la serviciile de urgență pentru toți utilizatorii, inclusiv persoanele cu dizabilități.

Astfel este prevăzută asigurarea aceleiași calități a serviciilor de comunicații electronice, precum cea de care utilizatorul beneficiază în țara sa, dacă rețelele și tehnologiile necesare sunt disponibile și în rețeaua din statul membru vizitat. Acest aspect presupune ca un utilizator al serviciilor de roaming care are acces la serviciile 5G în țara sa ar trebui sa aibă acces la același tip de servicii în roaming, dacă acestea sunt disponibile în statul vizitat.

De asemenea, este prevăzută creșterea gradului de informare a utilizatorilor privind tipurile de servicii care pot genera costuri suplimentare, cum ar fi apelarea liniilor telefonice pentru clienți, a serviciilor de asistentață sau a companiilor de asigurări. Aceste servicii pot fi gratuite sau pot avea un tarif mai mic în cazul unui apel din țara de origine, în timp ce în roaming se pot aplica majorări tarifare.

Mai sunt prevăzute obligații de informare prin SMS în legătura cu costurile suplimentare care se aplică în cazul utilizării serviciilor de roaming în rețelele non-terestre, care sunt de obicei utilizate pentru conexiuni mobile la bordul avioanelor și al vapoarelor, și nu intră sub incidența normelor privind roamingul.

Suplimentar față de notificările transmise utilizatorilor la atingerea unui prag de 80% din plafonul financiar/de date implicit (în valoare de 50 de euro, fără TVA) și la momentul în care plafonul financiar sau de volum ar urma să fie depășit, furnizorul trebuie să transmită o notificare suplimentară pe dispozitivul mobil al clientului dacă acesta consumă mai mult de 100 de euro într-o perioadă lunară de facturare, fără TVA. Notificarile indică procedura care trebuie urmată dacă clientul dorește continuarea furnizării serviciilor respective, precum și costurile asociate fiecărei unități suplimentare care urmează să fie consumată. Dacă utilizatorul nu răspunde conform instrucțiunilor primite, furnizorul de servicii de roaming sistează imediat furnizarea și facturarea serviciilor de date în roaming. Utilizatorul poate solicita continuarea sau reluarea furnizării serviciilor.

La intrarea într-un stat membru, furnizorii de servicii de roaming se asigură că clienții sunt informați privind mijloacele de acces la serviciile de urgență în statul vizitat, inclusiv despre mijloacele alternative de acces la aceste servicii disponibile persoanelor cu dizabilități.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut